Covid-19 heeft een boost gegeven aan kamperen in China. Opvallend is de toename van glamping, de meer comfortabele en luxueuse vorm van kamperen.
Chinese reisagentschappen stellen een opvallende toename van het aantal kampeervakanties vast.
Voor een deel heeft dit te maken met de beperkingen van Covid-19. De groeiende Chinese middenklasse kan voorlopig niet op reis naar het buitenland. Om opflakkeringen van corona binnen China te kunnen uitdoven, zijn er occasioneel beperkingen op binnenlandse interprovinciale verplaatsingen.
Meer en meer vakantiegangers willen ook de zeer drukke toeristische toppers – denk daarbij aan de stranden van het tropische Sanya of het buitengewone natuurpark Zhangjiajie- vermijden.
Het resultaat is dat meer en meer mensen hun verlof doorbrengen in de natuur binnen hun eigen provincie. Kamperen is dan één van de opties.
Chinese vakantiegangers houden meestal van comfort. Reisorganisaties spelen daarop in door eerder het luxueuze segment van kamperen aan te bieden, glamping dus. Dat is ook wat beter geschikt voor verlof laat op het jaar, zoals tijdens de week van 1 oktober. In China worden de termen glamping en kamperen overigens meestal door elkaar gebruikt.
Op het lifestyle platform Xiaohongshu (‘Het rode boekje’) begon kamperen in 2020 als trend op te duiken. Het aantal vermeldingen van glamping verdriedubbelde bijna en de trend versnelde nog iets dit jaar. Het platform lanceerde daarom twee speciale hashtags voor het 1 Oktober verlof: ‘We gaan kamperen’ en ‘De eerste kampeertrip in de herfst’.
De website Sixthtone geeft het voorbeeld van een zekere Li uit Shanghai. Vanuit Shanghai reisde ze drie uur naar de natuur buiten de stad Huzhou in de buurprovincie Zhejiang. Li had al ervaring met kamperen. Maar dit jaar in oktober wilde ze iets meer comfort dan ruwe natuur en overgeleverd zijn aan grillig weer. De kampeerplaats kostte voor twee personen slechts 100 yuan (13 euro) per dag. Aan materiaal voor meer comfort gaf ze echter 12.000 yuan (1.600 euro) uit.
Uiteraard haakt de reissector in op de nieuwe belangstelling. Het grootste online reisagentschap trip.com registreerde op een jaar tijd vier keer meer vragen naar kampeervakanties. In enkele maanden kregen ze 50% meer bestellingen. Hun aanbod begint bij 400 yuan ( 53 euro) per nacht maar kan oplopen tot 1000 yuan – de prijs van een viersterrenhotel.
Volgens de stichter van Wanna Travel zoekt het publiek voor glamping ‘een ervaring ergens tussen een duur hotel en een luxueus leven op het platteland’. Jongeren vinden dat cool. Bij gewoon kamperen gaat het eerder over overleven in de natuur. Zijn agentschap biedt clamping aan in de regio rond Shanghai, maar ook in afgelegen gebieden in de noordwestelijke provincie Gansu en in Binnen-Mongolië. Glamping kan daar gecombineerd worden met mountainbiken of dineren in een yoert.
Het Spaanse modemerk Zara lanceerde in september een glamping collectie, met sjieke spullen voor vrouwen en mannen, zoals fleeces, laarzen en poncho’s, voornamelijk in grondtinten.
Bron: Sixthtone