GM verkoopt 1 % van de joint venture ‘Shanghai GM’ aan partner ‘SAIC’, dat nu 51 % van de aandelen bezit. Beiden gaan volgend jaar op voet van gelijkheid een joint venture vormen op de Indische markt.
GM International leed financieel zwaar verlies door de Zuid-Koreaanse dochterfilière Daewoo, die 2 miljard dollar inschoot bij investeringen in afgeleide producten. Daewoo maakt voor GM kleine auto’s, een gegeerde niche na de crisis, maar GM betaalt een ferme prijs om Daewoo te redden, zo wordt gezegd. De Chinese partner SAIC betaalt 84,5 miljoen $ voor de 1 % aandelen, zodat de verhoudingen in Shanghai GM nu 51% tegen 49 liggen. GM behoudt een optie om die 1% later terug te kopen. Het bestuur in Shanghai blijft onder hetzelfde management.
De deal omvat echter ook het opzetten van een 50-50 joint venture voor de bouw van wagens in India. Daardoor hoopt GM er meer voertuigen te verkopen, want GM bezit maar 3,8 % van de Indische automarkt, terwijl Suzuki 52 % heeft. Terzelfdertijd krijgt SAIC voet aan de grond in India. Gehoopt wordt op een verkoop van 300.000 voertuigen op vijf jaar tijd, terwijl er nu 70.000 GM’s per jaar worden verkocht. Volgens Indische regeringscijfers zal de markt verdrievoudigen tot 3 miljoen auto’s per jaar in 2015. Het is dan ook niet verwonderlijk dat zowel Ford, Volkswagen als Toyota in India nieuwe vestigingen plannen. De nieuwe joint venture in India zal ook kleine commerciële voertuigen verkopen van SAIC-GM-Wuling. Feit is wel dat in het partnerschap tussen SAIC en GM nu meer gewicht komt te liggen op SAIC. In China werden dit jaar het meeste auto’s verkocht en staat GM op de tweede plaats, onmiddellijk na Volkswagen
Bronnen: FT, SCMP
Lees ook: China grootste automarkt
Zie ook CCTV-video over autoverkoop in China