General Motors zal de volgende vijf jaar 14 miljard dollar in China investeren. Er komen vijf nieuwe fabrieken en het Amerikaanse autobedrijf wil zijn verkoopcijfer in de Volksrepubliek opdrijven tot ongeveer vijf miljoen voertuigen. GM zal 60 nieuwe of vernieuwde modellen brengen op wat nu ‘de grootste automarkt’ is.
CEO Mary Barra, GM President Dan Ammann en andere directieleden hebben over dit en andere grote plannen een presentatie gegeven voor investeerders en financiële analisten in de GM-plant van Milford, Michigan. De meeste deskundigen verwachten dat er in de nabije toekomst nog meer wagens zullen worden verkocht in China. Voor bedrijven zoals GM is het noodzakelijk daar zwaar te investeren. Het Amerikaanse bedrijf heeft in het land een zeker voordeel op de concurrentie omdat het er een van de eerste bedrijven was met een centrum voor onderzoek en ontwikkeling, dat speciaal op de Chinese markt is gericht. GM heeft in China 58.000 werknemers en verkoopt een zeer gevarieerd gamma van auto’s, o.a. de minibusjes die bekend staan als mianbao che, ‘broodtrommeltjes’, die goed worden verkocht in de nog niet zo welvarende regio’s van het binnenland. Vorig jaar verkocht het 3,1 miljoen voertuigen, samen met zijn joint venture partners, o.a. SAIC Motor en Liuzhou Wuling Motors Co Ltd. Dit was een record en het betekende ook dat het bedrijf – niet voor het eerst – meer verkocht in China dan in de VS. GM zal klanten proberen te winnen door het aanbrengen van hoogtechnologische snufjes in zijn auto’s. Negen van de nieuwe modellen in China zullen van het type Cadillac zijn, een luxeauto. Winst maken in China is een belangrijk onderdeel van de strategie bij het verzwakkende GM om er weer bovenop te komen. Het aandeel was in de afgelopen periode met wel 18% gedaald. Na de presentatie in Michigan steeg het met 1,7%. Een van de oorzaken was een probleem met wagens die een gevaarlijke constructiefout hadden aan de ontsteking en die te langzaam worden teruggehaald of hersteld. Voor het nagestreefde verkoopcijfer zal het Amerikaanse bedrijf zich met zijn luxemodellen moeten richten op rijkere particuliere klanten in de middenklasse: de functionarissen en instellingen van de overheid en de partij zullen immers nog lange tijd sober moeten inkopen. De campagne tegen verspilling en uiterlijk vertoon, een tweelingbroertje van de strijd tegen corruptie, is immers nog in volle gang.
Bronnen: China Daily, Forbes, AP, www.shanghaigm.com