Goedkopere logistiek stimuleert economische vitaliteit

De afgelopen jaren verlaagden de logistieke kosten door diverse moderniseringen zoals intermodaal transport en dubbel gestapelde containertreinen en ook door gestroomlijnde praktijken zoals uniforme documentsystemen en gestandaardiseerd containerbeheer voor alle vervoerswijzen. Nieuwe technologieën zoals AI en het internet der dingen met moderne logistiek ontsluiten nieuwe mogelijkheden inzake kostenefficiëntie en intelligente toeleveringsketens.

Guoyuan binnenhaven, een nationaal logistiek knooppunt in Chongqing Foto Peoples Daily Disclaimer

Logistiek is de levensader van de economie. In 2024 bereikte China’s jaarlijkse vrachtvolume ongeveer 56,5 miljard ton (+3,5%) of gemiddeld 150 miljoen ton per dag. De afgelopen jaren vertoonde het niveau van de logistieke kosten in China een dalende trend. De verhouding tussen de sociale logistieke kosten en het bbp is gedaald van 18% in 2012 naar 14,4% in 2023, wat erop neerkomt dat de logistieke kosten per 100 yuan bbp zijn gedaald van 18 yuan naar 14,4 yuan. Hoe werd deze verlaging van logistieke kosten bereikt?

Intermodaal

Het schip ‘Kawa Ningbo’, dat vertrok vanuit de haven van Ningbo-Zhoushan en op 24 januari aankwam in Wilhelmshaven (Duitsland), deed er slechts 26 dagen over, terwijl dit voorheen 38 dagen bedroeg. Achter deze versnelde levering schuilt een strategische integratie van zee-spoor intermodaal transport en de ‘China-Europe Express’ scheepvaartroute. De zending bevatte meubilair geproduceerd in de provincie Jiangxi, dat per spoor werd vervoerd van Ganzhou (Jiangxi) naar het Chuanshan-havengebied van Ningbo-Zhoushan Port. Deze laadde men vervolgens rechtstreeks op het expresschip naar Duitsland. Door gecoördineerde spoor-zee operaties kunnen containers van de trein op het schip rechtstreeks worden overgeladen, wat de logistieke kosten aanzienlijk verlaagt.

Alleen al in 2024 behandelde de haven van Ningbo-Zhoushan meer dan 1,8 miljoen TEU’s via de zee-spoor intermodale diensten. Dit betekende een groei van twee cijfers per jaar. De Chinese multimodale transportdiensten omvatten voornamelijk intermodaal spoor-water, intermodaal weg-spoor, internationaal intermodaal spoor en intermodaal land-lucht.

Betere verbindingen

Logistieke zone in Ganzhou, (Jiangxi) Foto Peoples Daily Disclaimer

Belangrijke transportcorridors zoals de New International Land-Sea Trade Corridor, het logistieke netwerk van de Yangtze River Economic Belt en het intermodale transportnetwerk in centraal China hebben de regionale connectiviteit aanzienlijk verbeterd.
De haven van Guoyuan in Liangjiang New Area (Chongqing), is uitgegroeid van een bescheiden haven voor algemene vracht tot het grootste multimodale vervoersknooppunt in de Chinese binnenwateren. De haven beschikt over optimale omstandigheden inzake diepwaterdoklocaties, die schepen van meer dan 5.000 ton kunnen behandelen. Ze heeft een 13 km lang gesloten transportbandsysteem voor het vervoer van bulklading, om zo de vervuiling tegen te gaan die gepaard gaat met het vervoer van ijzer, steenkool en petroleumcoke.

Europese goederen zoals auto’s en melkpoeder komen binnen via de China-Europe Railway Express en worden landelijk verdeeld langs de Jangtse. Producten uit Zuidoost-Azië waaronder kleding, schoeisel, pulp en grondstoffen, worden via de westelijke land-zeecorridor naar Chongqing vervoerd. Vervolgens laadt men ze vanuit de haven van Guoyuan over naar regio’s stroomopwaarts en -afwaarts langs de Jangtse.

China’s voortdurende optimalisatie van de transportstructuur is een hoeksteen geworden voor het verlagen van de logistieke kosten en het verbeteren van de dienstenkwaliteit en operationele efficiëntie. De strategische uitbreiding van speciale spoorlijnen naar industriële hubs, havens en logistieke parken heeft de kritieke connectiviteitsproblemen van de ‘eerste en laatste mijl’ in het spoorvervoer aangepakt en het infrastructuurkader verstevigd. Verschillende organisatiemodellen blijken innovatieve oplossingen – van hogesnelheidsspoorweg expres- en dubbel gestapelde containertreinen tot multimodale expresnetwerken.

Stroomlijning en platformen

Gestroomlijnde praktijken, zoals uniforme documentensystemen en gestandaardiseerd containerbeheer voor alle vervoerswijzen, zijn voorbeelden van doorbraken in de coördinatie van de regelgeving. In 2024 zal China’s intermodaal transport per spoor en over water ongeveer 11,5 miljoen TEU bereikt hebben, een stijging van 15% op jaarbasis. De integratie van technologieën van de volgende generatie zoals AI en het internet der dingen met moderne logistiek ontsluit nieuwe mogelijkheden inzake kostenefficiënte en intelligente toeleveringsketens. Digitale vrachtplatformen en slimme logistieke oplossingen geven de Chinese transportsector een nieuwe vorm door datagestuurde optimalisatie. Fu Yefe, algemeen manager van een textielbedrijf in Shaoxing (Zhejiang), illustreert deze omvorming. Voorheen kostte het inhuren van interne chauffeurs zijn bedrijf ongeveer 30.000 yuan per maand, een hoge prijs te wijten aan frequente lege retourritten en een lage efficiëntie. Na de implementatie van intelligente logistieke platformen hebben AI-ondersteunde matchingsystemen de transportkosten met bijna 70% verlaagd en de leveringsefficiëntie met meer dan 50% verbeterd.

Logistieke zone van JD.com in Hefei Foto Peoples Daily Disclaimer

Volgens statistieken zijn er in China 3.286 digitale vrachtplatformen die landelijk meer dan 8 miljoen vrachtwagens en 7,3 miljoen chauffeurs coördineren. Vergeleken met traditionele methoden hebben digitale platformen de wachttijden teruggebracht van 2 à 3 dagen tot tussen 8 en 10 uur, terwijl de transactiekosten met 6 tot 8% zijn gedaald.
JD Logistics toont een andere dimensie van innovatie door zijn landelijke netwerk van meer dan 3.600 magazijnen. Door de integratie van opslag, transport en distributie biedt het uitgebreide bevoorradingsketenoplossingen voor meer dan 100.000 bedrijven.

‘Voorheen zorgde één magazijn voor vertragingen en hoge kosten,’ verklaart Zheng Chengjun, oprichter van een fabriek van kleine huishoudelijke apparaten. ‘Met de regionale distributieknooppunten van JD Logistics hebben we de levertijden voor alle platformen met gemiddeld acht uur teruggebracht en we zijn van plan om de magazijnruimte te verkleinen in het kader van extra besparingen. ‘We verwachten de nationale logistieke kosten in 2025 met 300 miljard yuan te verlagen’, zegt Viceminister van Transport Li Yang, die eraan toevoegde dat dit de groei van de reële economie, met name in de productiesector, aanzienlijk zal ondersteunen.

Bronnen: Peoples Daily, China Daily