Volgens een rapport zullen de gouden jaren voor de autonijverheid in China nog 20 jaar voortduren. In 2030 zou er een jaarlijkse verkoop zijn van 35 miljoen voertuigen.
Het rapport komt voort uit een samenwerking van de regering, de ‘Vereniging van Auto-ingenieurs’ en ‘Volkswagen-China’. Het totaal aantal auto’s zou in 2020 200 miljoen bedragen, wat neerkomt op 1 per 7 personen. Dit jaar zou de autoverkoop 15 miljoen stuks bedragen en in 2015 ongeveer 25 miljoen. Dit aantal groeit tot 29 miljoen in 2025 en dus 35 miljoen in 2030.
Dit jaar zouden 100.000 hybride auto’s vervaardigd worden, 30.000 puur elektrische en 10.000 brandstofcelauto’s. Tegen 2013 zouden de drie aantallen respectievelijk 500.000, 150.000 en 15.000 bedragen en in 2015 1 miljoen, 300.000 en 20.000. Er bestaan echter drie hindernissen op de verdere ontwikkeling van schone auto’s. De motortechnologie moet nog verbeterd worden. Ten tweede liggen de kosten nog hoger, zelfs na overheidstoelagen. Ten derde zal China een grotere infrastructuurflessenhals kennen dan de ontwikkelde landen. China probeert echter zijn research inzake voertuigen op te drijven om zo meer technologisch ontwikkelde auto’s op de markt te kunnen brengen in plaats van elementaire wagens. Zo heeft de ‘Guangzhou Automobile Group’ voor 6,6 miljard yuan in Panyu een nieuwe eenheid volgens de laatste Japanse standaarden gebouwd om er vanaf september het laatste mid- tot highendmerk van eigen bodem te vervaardigen: de Trumpchi. Tegen november -wanneer de Aziatische Spelen starten- zal een eerste hoeveelheid van 500 auto’s van de band rollen om te dienen als het officieel voertuig van de Spelen.
Terwijl de Chinese verkoopcijfers van de meeste automerken, tot en met BMW, de hoogte inschieten, vielen deze van Honda echter tijdens de maand juni terug . Toen was er namelijk een arbeidsconflict bij Honda in Zuid-China. Ondertussen brak deze week opnieuw een staking uit bij een leverancier van Honda-onderdelen in Foshan. De verkoop van GM in China tijdens het eerste semester bedroeg voor de eerste maal meer dan de verkoop in de VS. Volkswagen van zijn kant tekende deze week voor een vijfde assembleereenheid, die in 2012 zal open gaan in Yizheng (Oost-Jiangsu) en waar jaarlijks 300.000 voertuigen van de band zullen rollen. De eenheid levert 3000 jobs op. Ford en Jiangling van hun kant gaan in Nanchang eveneens in 2012 een nieuwe fabriek openen die 300 miljoen $ zal kosten en waar ook jaarlijks 300.000 wagens van de band gaan rollen.
Bron: People’s Daily, SCMP