Verwacht wordt dat de kosten van groene waterstof die nu $ 6 bedraagt tegen 2030 daalt tot tussen $1.40 en $2.30 per kg. Dit kan door de zware inzet van schone energie bij de Chinese beloften om de klimaatwissel tegen te gaan.
Vooreerst een begrip verduidelijking: groene waterstof gebruikt koolstofvrije energiebronnen, blauwe waterstof gebruikt fossiele brandstoffen met afvang of opslag van koolstof en grijze waterstof is gebaseerd op CO2-uitstotende fossiele brandstoffen. China heeft in zijn vijfjarenplan de sector waterstof prioriteit verleend. Ongeveer twee derden van de Chinese waterstofvoorziening is echter afkomstig van kolenvergassing, niet van groene waterstof.
Volgens directeur duurzame financiering Winnie Fan, bij Bank of China blijft het momenteel te duur om groene waterstof op de markt te brengen, gezien kosten, infrastructuur en beleidshindernissen een uitdaging blijven. Het dalen van de kosten bij groene waterstof hangt immers af van technologische innovatie, zoals voldoende en kosteneffectieve levering van hernieuwbare elektriciteit, evenals opslag- en transporttechnologieën, aldus Fan. Ondanks het feit dat groene waterstoftechnologie beschikbaar is, is de hele waardeketen nog in ontwikkeling om de technologie te commercialiseren”, zei ze op het Asian Financial Forum
‘Staatssteun nodig’
Om op te schalen, is staatssteun nodig in de vorm van een gunstig beleid en financiering, aldus Tobias Chen van Shell Hydrogen. ‘Overheidssubsidies en andere vormen van steun in de hele toeleveringsketen zullen een goede stimulans zijn om het tempo van de ontwikkeling van de waterstofindustrie te versnellen’, voegde hij eraan toe. Volgens de China Hydrogen Energy and Fuel Cell Industry Alliance zou de productiewaarde voor waterstof in China tegen 2025 1 biljoen yuan kunnen bedragen. Tegen 2030 zal de vraag naar waterstof 35 miljoen ton bedragen en tegen die tijd zal die brandstof minstens 5 procent uitmaken van het energieverbruik.. Terwijl de prijs nu $6 bedraagt zou dit bedrag volgens Chen tegen 2030 kunnen dalen tot tussen 1,40 en 2,30 dollar per kg in regio’s met ruime hernieuwbare energiebronnen. Ze kunnen tegen 2032 of 2034 convergeren met andere soorten waterstof waardoor de prijzen aantrekkelijk worden in vergelijking met de grijze waterstof vandaag.
Praktisch
Hoewel er geen landelijke regelgeving voor waterstof is, hebben sommige provinciale overheden onder leiding van Guangdong, Peking en Shanghai hun eigen blauwdruk opgesteld om lokale industrieën te ontwikkelen. Sinopec investeert 30 miljard yuan om tegen 2025 1.000 waterstoftankstations op het vasteland van China te bouwen, die samen een jaarlijkse capaciteit van 200.000 ton zullen hebben. Topfabrikanten van zonne-energie in China richten zich ook op de waterstofindustrie. LONGi was van plan om tegen eind 2022 1,5 gigawatt aan productiecapaciteit van elektrolysers te bouwen, tegen 500 megawatt in 2021 of 60 procent van de nieuwe wereldwijde installaties dit jaar
Voor opkomende markten met overvloedige hernieuwbare bronnen kunnen ze in de toekomst een rol spelen als de waterstof productie hub, waar waterstof tegen lage kosten kan worden geproduceerd en geëxporteerd”, zei Chen. We geloven dat het in de komende vijf tot tien jaar een commerciële realiteit kan worden aldus nog Tobias Chen op het Asian Financial Forum.
SCMP