BYD, de grootste fabrikant van voertuigen op nieuwe energie (zoals e-bussen) van China, heeft een contract gesloten met het Nederlandse Keolis.
259 elektrische bussen
BYD zal 259 elektrische bussen leveren in Nederland. Het is de grootste bestelling die het Chinese bedrijf al uit Europa heeft gekregen. De deal werd gesloten met Keolis Nederland BV, de Nederlandse dochteronderneming van de internationale aanbieder van openbaar vervoer Keolis. De bussen zijn bestemd voor de nieuwe concessie IJssel-Vecht, het openbaar vervoergebied van de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel. De bestelling omvat 206 voertuigen van 12 meter, enkele midibussen van 8,7 meter en de langere versie van 13 meter.
Ophef
Nederlandse politici van de uiterst rechtse PVV zijn verontwaardigd dat het contract niet naar een Nederlandse maatschappij gaat. In China heeft de overheid elektrische autofabrikanten, waaronder BYD, subsidies verstrekt om hen te helpen het elektrisch rijden aantrekkelijk te maken. De PVV vraagt zich niet af waarom de Nederlandse overheid zoiets niet zelf heeft gedaan, en spreekt liever van ‘oneerlijke concurrentie’. Tegenover deze politieke zaak blijft Keolis neutraal. Woordvoerder Hendriksen zegt dat de bussen enkel op tijd konden geleverd worden door BYD, van alle bedrijven die op het contract hebben geboden. Verder was de herkomst van de bussen geen eis bij de bestelling.
Anti-Chinese paranoia
De PVV heeft het over ‘Nederlandse banen’, maar is dit de ware reden voor de bezwaren van sommigen in Nederland tegen de Chinese onderneming? Tegenwoordig vindt al wie het beleid van de VS wil navolgen gemakkelijk een reden om Chinese bedrijven aan te vallen. BYD heeft bijvoorbeeld 800 banen gecreëerd bij zijn busonderneming in Lancaster, California, in 2013. Daarbij zijn de vakbonden betrokken en BYD haalt 70% van zijn grondstoffen bij Amerikaanse bedrijven. Maar politici bij de Democraten en de Republikeinen willen BYD verbod opleggen om actief te zijn in de VS. Volgens hen is de Chinese bouwer van e-bussen een ‘werktuig van de Communistische Partij van China en een profiteur van de vrije markt’. Zij verspreiden zelfs het waanzinnige verhaal dat de elektronica op de bussen dient om persoonsgegevens te stelen en te spioneren.
Grote stap voorwaarts naar elektrisch OV
Volgens Isbrand Ho, directeur van BYD Europe, is het contract hierom zo bijzonder dat nu de grootste hoeveelheid bussen in Europa in een klap overschakelt op elektrisch. BYD heeft naar eigen zeggen hard gewerkt om Keolis een complete en geheel verzorgde ’transportoplossing’ te bieden.
De 259 compleet elektrische, dus emissievrije bussen worden volgende zomer geleverd. Ze gaan vanaf eind 2020 in Nederland rijden. Frank Janssen, CEO van Keolis Nederland, heeft vertrouwen in de producten van BYD. Hij zegt uitstekende ervaringen te hebben met hun e-bussen. Keolis gaat er ook van uit dat BYD met zijn expertise de batterijpakketten correct zal ontwikkelen en onderhouden.
Duurzaam
De bedrijven zijn er trots op dat ze met hun producten het e-vervoer in vele landen stimuleren. Ze zien het, behalve als een winstgevende zaak, ook als een manier om de overheid te helpen bij het terugdringen van de CO2 uitstoot en de transitie naar een duurzame economie.
BYD succes
BYD leverde tot nog toe e-bussen aan bijna 60 steden en meer dan 10 landen. In Europa rijden er al 1200 bussen van BYD rond. Bussen van BYD rijden ook al in het gebied rond Almere en Utrecht. De eerste Nederlandse bestelling ooit, zes stuks, ging in 2012 naar het waddeneiland Schiermonnikoog. Dat eiland is bijna in zijn geheel een nationaal park. Toeristen moeten hun auto op het vasteland achterlaten als ze ernaartoe willen.
Xinhua, ovpro.nl, ovmagazine.nl (websites vakbladen openbaar vervoer), South China Morning Post