Grootste containerhaven gedigitaliseerd

’s Werelds grootste containerhaven Ningbo-Zhoushan is voortaan ook gedigitaliseerd. In het Meishan havengebied rijden zelfrijdende containervrachtwagens naadloos door aangewezen banen, terwijl onbemande kranen van meer dan 50 m de lading precies hijsen. In een zone met gevaarlijke goederen scant een patrouillerende robot op gaslekken of temperatuurafwijkingen om de veiligheid te garanderen.

Ningbo Zhoushan haven Foto Foto Wikipedia/ Nbfreeh Disclaimer

De containeroverslag in het Meishan havengebied bedroeg eind vorig jaar meer dan 11 miljoen containers. Nu komt elke twee minuten een containertruck door de inspectie het havengebied binnen. De vrachtoverslag in de haven van Ningbo-Zhoushan bedroeg vorig jaar 1,37 miljard ton, een stijging van 4 % ten opzichte van 2023, waardoor de haven voor het 16e jaar als wereldleider werd herbevestigd.

Plaatsvervangend algemeen directeur Chen Xin van Ningbo Meidong Container Terminal die het havengebied beheert, legt uit: ‘Gesterkt door technologieën zoals het internet der dingen, 5G, AI en big data hebben we het havengebied gemoderniseerd en er een intelligent brein voor opgezet, inclusief een interactief 3D-visualisatiesysteem dat de activiteiten in real-time kan monitoren en meten. Het heeft de efficiëntie enorm verbeterd.’

Kraanmachinist Wu Qifei die in 2010 bij de haven kwam, draait in een airco-ruimte net zoals zijn collega-operators aan staafjes en drukt op knoppen op een bedieningspaneel terwijl containers op een scherm worden opgetild of neergelaten. ‘In het verleden was de enige mogelijkheid om in een cabine van nauwelijks 5 m² in de lucht te zitten en het hoofd constant laten zakken veroorzaakte grote fysieke stress. Nu kunnen we in een ergonomische stoel in een comfortabel kantoor zitten en ons werk op afstand op een veel eenvoudigere en veiligere manier doen,’ zegt hij. De verbeterde werkomstandigheden hebben het werk ook toegankelijker gemaakt voor vrouwen, voegde hij eraan toe, vroeger ongehoord en ondenkbaar. Het team van Wu telt vier vrouwelijke operators. De haven van Ningbo-Zhoushan wordt echter niet enkel slimmer maar ook groener.

Milieuvoordeel

Vrachtschip meert aan in het Meishan-havengebied van Ningbo-Zhoushan Foto Xinhua Disclaimer

Vertrouwend op wind- en zonne-energie heeft het havengebied Meishan sinds eind augustus 2024 meer dan 30 miljoen kWh opgewekt, wat gelijk staat aan een vermindering van meer dan 11.500 ton CO². In de een andere grote containerterminal Chuanshan heeft de cumulatieve opwekking van groene stroom 20 miljoen kWh bereikt. De milieu-inspanningen van de haven worden gesteund door de maritieme autoriteiten van Ningbo. Eind 2023 lanceerde het maritieme bureau van de stad het initiatief ‘stiptheid en kostenreductie in de containervaart’ om rederijen te helpen hun kosten te verlagen, de efficiëntie te verbeteren en energie te besparen. ‘De betrouwbaarheid van vaarschema’s heeft een directe invloed op de kosten van containervervoer, de magazijnactiviteiten en de efficiëntie van de terminal’, aldus ambtenaar Huang Linlin van het bureau.
Nu geven de maritieme autoriteiten 24 uur van tevoren een uniform schema vrij om punctueel aanmeren mogelijk te maken. Er werd ook een mobiele app ontwikkeld voor havens, rederijen en schepen om gegevens te delen en schema’s te volgen. Sinds de lancering heeft het initiatief aanzienlijke milieu- en economische voordelen opgeleverd. Het brandstofverbruik is met 30.700 ton gedaald en de CO²-uitstoot is met 99.000 ton verminderd – gelijk aan het planten van ongeveer 5,5 miljoen bomen. Schepen die deelnemen aan het initiatief hebben meer dan 9.000 uur wachttijd in de haven bespaard, wat neerkomt op 280 miljoen yuan aan kostenbesparingen.

Bron: China Daily, Wikipedia