Grootste containerschip komt aan in Rotterdam

Zondag is ’s werelds grootste containerschip de CSCL Globe van China Shipping Group de haven van Rotterdam binnengevaren. Later doet het ook Hamburg en Zeebrugge aan. Het schip is 4 voetbalvelden groot, kan 19.000 containers bevatten en verbruikt een vijfde minder brandstof.

cscl_globe2Het reuze schip dat 400 meter lang en 60 meter breed is, vertrok in december uit Tianjin voor de eerste trip naar Europa. Het vaartuig is eigendom van China Shipping Group dat 5 dergelijke schepen besteld heeft en ze kunnen 19.000 containers bevatten van 20 voet. Merkwaardig is dat het schip een elektronisch gecontroleerde motor heeft die het brandstofverbruik regelt naar gelang de snelheid van het schip en de toestand van de zee. Dit laat toe dat het vaartuig 20% minder energie verbruikt dan schepen met 10.000 containers.
Hoewel het schip pas zondag de haven kon binnenvaren, werd de plechtigheid zaterdag gehouden. Een sterke wind en golven van 4 meter hoogte verhinderden zaterdag het aanleggen.  CEO Allard Castelein van de Rotterdamse haven beschouwde het een eer de CSCL Globe te mogen ontvangen en was dit een bewijs van de goede relaties tussen China Shipping en de terminal operator Euromax ECT. Hij hoopte op verdere samenwerking en zei dat de Rotterdamse haven erg geschikt is voor dergelijke vaartuigen. Burgemeester Ahmed Aboutaleb vond de aankomst van het grootste containership een indrukwekkend ogenblik en noemde Rotterdam de toegangspoort tot 500 miljoen rijke Europese verbruikers. Ambassadeur Chen Xu benadrukte de win-win situatie van de handel en ontwikkeling. Hij herinnerde dat vier eeuwen geleden al Chinese goederen via Nederland Europa binnenkwamen via wat de maritieme zijderoute wordt geheten. De nieuwe maritieme zijderoute die China wil ontwikkelen, kan gelden als een platform voor alle regio’s aan de zijderoute om zich samen te ontwikkelen.
Sinds 1999 heeft de haven van Rotterdam 2 miljoen containers uit China overgeslagen. Nu gaat het lossen door van de containers. Daarna vaart de CSCL Globe door naar Hamburg en nadien naar Zeebrugge. In midden januari komt het schip terug naar Rotterdam voor oplading van goederen vooraleer de terugreis naar 4 Chinese havens te beginnen via het Suezkanaal en Maleisië. Het COSCO-schip dat in april 2013 de haven van Antwerpen aandeed, kon 13.350 containers bevatten. De Antwerpse missie onder leiding van burgemeester Bart De Wever heeft in Shanghai een bezoek gebracht aan  China Shipping dat toen een aanloop voor Antwerpen voor de CSCL Globe beloofde te overwegen aldus flows.be
Bron: Xinhua, transport-online.nl
Over de zin van (nog) grotere superschepen lees Maritiem Nederland

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *