Om het langdurig boottransport via Zuid-Afrika te vermijden dat de beschietingen in de Rode Zee omzeilt, schakelen fabrikanten van onder meer auto’s, huishoudtoestellen en hoogwaardige goederen over naar het vrachtvervoer via de China-Europa spoorlijn. Op de lijnen Yiwu-Madrid en Chengdu-Europa zitten de slots voor januari vol hoewel de kosten in vergelijking met december stegen.
Zoals we eerder meldden, maken de schepen die door het Suez kanaal willen varen een omweg via Kaap de Goede Hoop om niet onder vuur te geraken door de Houthi-rebellen in de Rode Zee. Deze langere tocht maakt ook de vaartijd langduriger en drijft de kosten op. Geen wonder dus dat fabrikanten die naar een alternatief zoeken, hun toevlucht nemen tot de China-Europatreinen. De laatste tijd stijgt overigens de vraag naar snellere transportmethoden dan per boot en dit vooral door de verschuiving naar meer hoogwaardige producten zoals smartphones, voertuigen en auto-onderdelen, computers en andere hightech elektronische onderdelen.
Dit heeft tot gevolg dat de vrachttreinen Yiwu-Madrid al volgeboekt zijn voor januari waarbij vele uitvoerders al hun slots in december boekten, terwijl dat voordien maar twee weken op voorhand was aldus directeur Chen Kaifeng van YXE Trading Service Group. Chen zei nog dat de vrachtprijzen voor de lijn naar Madrid deze maand met 10% tot 20% in prijs stegen in vergelijking met vorig jaar. Nochtans is januari eerder een kleine piekperiode in vergelijking met de piekperiode rond oktober.
Ook Li Ke van de douane in Chengdu stelt vast dat sommige producten als computers en schoenen nu omgeleid worden naar de spoorroute en dat zowel buitenlandse en Chinese fabrikanten van voertuigen en huishoudtoestellen een groeiende interesse vertonen om hun producten te versturen via de vrachttreinen. Ook de slots voor januari zitten volgeboekt op de treinen die vertrekken uit Chengdu. Vorig jaar vertrokken 2400 vrachttreinen naar Europa uit Chengdu en ze vervoerden 1,19 miljoen ton goederen ter waarde van 46 miljard yuan, recordcijfers. Vooral de uitvoer van wasmachines dreef de waarde van de Chengdu-uitvoer de hoogte in.
Jiangsu, een ander belangrijk exportknooppunt zag vorig jaar het aantal goederentreinen tussen China en Europa toenemen tot 2.123 en dit met een vrachtwaarde van 30 miljard yuan, een stijging van respectievelijk 7,6 % en 8,3 % op jaarbasis.
Vorig jaar steeg het totaal aantal China-Europa vrachttreinen tot 17.000 (+6%) terwijl 1,9 miljoen containers werden verstuurd een verhoging met 18%, aldus recente gegevens van de China State Railway Group
Bron: Peoples Daily