Guangzhou test drones als taxi

Topverantwoordelijken van de stad Guangzhou hebben met drone Ehang 184 15 km heen en terug gevlogen om een indruk te krijgen van wat een autonoom vliegende taxi kan worden. De vluchten waren een succes.

CEO van Ehang Inc Hu Huazhi onthulde voor het eerst zijn idee van een drone als taxi op de 2016 CES expo in Las Vegas. Na veel testen was deze maand het ogenblik aangebroken voor de uiteindelijke test met passagiers. 40 personen van Guangzhou waarbij de viceburgemeester in de Ehang 184 stapten die hen met 130 km per uur 15 km ver bracht en terug.
Bij de testende personen bevond zich naast viceburgemeester Wang Dong de ondersecretaris van de stedelijke dienst voor toerisme Zhang Jianhua, en de directeur van Guangzhou Tourism Board Liu Yumei. ‘Je stapt in een sciencefiction film’, aldus Hu. Om met de Ehang drone te vliegen brengen de passagiers hun bestemming in het controlesysteem en drukken op de knop. De vliegende taxi wordt elektrisch aangedreven en heeft momenteel een beperkt bereik. Volgens Ehang is het toestel stabiel genoeg om in een donderstorm of zelfs tyfoon te vliegen. In het geval iets zou mislopen, kan een menselijke piloot in het controlecentrum de controle op afstand overnemen. Er is echter nog geen concrete tijdaplanning voor wanneer de drones voor het publiek toegankelijk zijn. Ehang werkt nog aan de bijkomende optie om ook manuele controle voor passagiers mogelijk te maken.

Interesse

Ook Uber CEO Dara Khosrowshahi vertelde vorige week in Tokyo binnen 5 tot 10 jaar te willen starten met een vliegende taxi. Bill Russo van de consulting firma Automobilit:’ We leven driedimensionaal. Waarom vlak blijven reizen en niet verticaal gaan?’ Feit is dat de drones de drukte op de wegen kunnen ontlasten. De succesvol bemande vluchten wekken ook de interesse van de firma’s in deelauto’s zoals naast Uber nog Didi en ook van Alphabet filiaal Waymo die zelfrijdende voertuigen test. Ehang betekent ook  concurrentie met het Duitse Volocopter die dit jaar op CES kort vloog tijdens een presentatie.

Tegenargumenten

Vorige week kreeg Teslabaas Elon Musk het licht op groen om tussen Washington en New York tunnels te gaan boren voor zijn hyperloop voorstel waarbij passagiers in zelfstandig voortgestuwde gondels de normaal drie uur durende rit afwerken op 29 minuten.  Niet iedereen is echter overtuigd van de drone-taxi. Sommigen wijzen op de nodige energie en ook het voortgebrachte geluid. ‘Eerst moet het probleem van zelfsturende wagens opgelost worden, vooraleer kan overgegaan naar zelfsturende vliegtuigen’, aldus onderzoeksdirecteur AI en big data Chua Chwee Kan bij IDC. Tussen droom en daad staan nog bezwaren, maar dat politieke topverantwoordelijken meededen aan het proefproject doet hopen voor de toekomst.
Bron: SCMP
Zie ook You Tube

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *