Guizhou: bruggenmuseum in open lucht

De bergachtige provincie Guizhou die geen vlaktes heeft, bouwde meer dan 30.000 bruggen. In de omgeving van deze bruggen zijn B&B in opgang, wordt het toerisme gestimuleerd en logistieke snelwegzones aangelegd. Keerzijde van de medaille is dat de provincie sterk in de schulden steekt.

Toeristen bezoeken de Pingtanbrug Foto Peoples Daily Disclaimer

‘Guizhou in het zuidwesten van China is de enige Chinese provincie zonder vlakte.. Toch is het een transportknooppunt geworden met 200.000 km aan snelwegen, waarvan 8000 expreswegen. Tot nu toe zijn er in Guizhou meer dan 30.000 bruggen gebouwd of in aanbouw met zowat  de helft van de 100 ’s werelds hoogste bruggen.
Neem bijvoorbeeld de Pingtang of Hemelbrug die in 2019 werd geopend. Deze brug over de Caodu rivier is de hoogste tuibrug met drie torens ter wereld waarvan de hoofdtoren 332 meter hoog is. Op 1,3 km afstand bevindt zich een  sightseeing dienstenservicegebied met restaurant en zicht op de prachtige brug. Naast de gebruikelijke parkeer-, tank- en eetdiensten die je van een dergelijk servicepunt verwacht, vind je er ook een cadeauwinkel, hotels, een lodge op de klif, een winkelcentrum, fotoplekken, een kampeerpark, een off-road raceveld en andere nieuwe toeristische faciliteiten.

Bezienswaardigheden zijn een van de belangrijkste overwegingen bij het bouwen van bruggen in Guizhou. Zo werden bijvoorbeeld uitkijkplatforms voorzien toen de Liuzhi grote brug langs de Nayong-Qinglong Expressway werd gebouwd zodat het gemakkelijk is om van het prachtige landschap te genieten. De samensmelting van bruggen en toerisme wordt een nieuwe drijvende kracht achter de groei van het toerisme in Guizhou. Langs het 37 km lange verbrede zesbaans traject Banqiao tot Xinpu van de Lanzhou-Haikou Expressway liggen 13 bruggen en zeven tunnels die twee derden van de totale lengte van het traject uitmaken.  
In de Tuanze dienstenzone langs het traject bevindt zich het eerste logistieke snelwegpark in het zuidwesten van China. Goederen kunnen direct in de zone worden verdeeld zonder het snelwegsysteem te verlaten. Algemeen manager Song Meng van de Guizhou Expressway Investment Group vertelt dat het bouwen van logistieke parken in servicegebieden gebruik maakt van de voordelen van snelwegen op het gebied van locatie, verkeersdoorstroming en transport en dus gunstig is voor het creëren van nieuwe bedrijfsmodellen en activiteiten.

Brug over de Longli rivier Foto Peoples Daily Disclaimer


De bruggen hebben niet alleen de logistiek gestimuleerd, maar hebben ook clusters van B&B-hotels voortgebracht. Het internetberoemde B&B hotel Jianglu – Yueshan ligt halverwege een heuvel in het dorp Manzhai, gemeente Baishui (autonoom Buyei en Miao kanton Guanling) en staat bekend om zijn uitzicht op de Baling River Brug. Sinds het laatste Lentefestival is het hotel elke dag volgeboekt. De populariteit van het hotel heeft de toeristische waarde van de Baling River Bridge verder gestimuleerd met veel B&B boetiekhotels in het dorp Manzhai. Kortom Guizhou heeft gebruik gemaakt van zijn bruggen om de economische groei te stimuleren in verschillende sectoren waaronder toerisme, verwerking van lokale specialiteiten en catering.

Schulden

Guizhou is echter eveneens een van de provincies met de meeste schulden, terwijl het inkomen per hoofd van de bevolking ook tot de laagste behoort. Volgens Chinees ratingbureau  CSCI Pengyuan was de uitstaande overheidsschuld van Guizhou in 2023 goed voor 72 % van brp van de regio, boven de norm van 60 %. Volgens volksvertegenwoordiger en decaan Zhao Ziyi van de Guizhou Universiteit voor Financiën en Economie blijven investeringen deel uitmaken als instrument om de economie te ontwikkelen maar wordt het verbruik ‘geleidelijk’ een drijvende kracht.

Ondertussen heeft Guizhou vooruitgang geboekt met de ontwikkeling van slimme landbouwmodellen, waardoor de gewassen efficiënter worden verbouwd, aldus berichten in de staatsmedia.  Zhao wijst er ook op dat investeringen in transport ervoor hebben gezorgd dat meer mensen de regio komen bezoeken of er komen wonen.

Kaizhou Lake grote brug over de Luowang rivier in Kaiyang (Guiyang) Foto Peoples Daily Disclaimer

De regering van Guizhou kondigde op 23 februari aan dat ze dit jaar 319  miljard yuan had uitgetrokken voor infrastructuurprojecten, een daling van 60% ten opzichte van de 800 miljard yuan in 2023. Tussen 2017 en 2023 bedroegen de gemiddelde jaarlijkse uitgaven voor grootschalige projecten in Guizhou ongeveer 770 miljard yuan. Guizhou is de grootste emittent van ‘speciale herfinancieringsobligaties’, schuld met lagere rentebetalingen die bedoeld is om de hoger renderende LGFV-schuld te vervangen, aldus GF Securities. Het merkt op  dat nadat Beijing de verkoop van dergelijke obligaties in oktober had goedgekeurd, Guizhou tot 23 februari voor 258,8 miljard yuan aan dergelijke schuld had verkocht.

Hoewel investeringen in vaste activa in Guizhou de regio hielpen om de groei van het brp tussen 2011 en 2020 te versnellen naar een top drie-niveau in China, slaagde de provincie er minder in om winstgevende nieuwe industrieën op te bouwen. De traditionele productie van baijiu, een gedistilleerde Chinese drank, heeft lang bijgedragen aan de groei van de belastinginkomsten voor de lokale overheid. Ondertussen bleef de schuldendruk van Guizhou toenemen met meer dan 100 wanbetalingen van LGFV’s in particuliere transacties tussen 2018 en 2022 nog volgens schattingen van GF Securities.

Sommige analisten verwachten niet dat de schuldendruk van Guizhou snel zal verdwijnen. Dit jaar zal Guizhou in totaal voor 74 miljard yuan aan LGFV-schuld zien aflopen, zowat een derde van de uitstaande LGFV-schuld en de verhouding zal verder stijgen naar 37 % in 2025, volgens schattingen van GF Securities. ‘De schuld die is ontstaan door het investeringsgedreven ontwikkelingsmodel in de afgelopen 10 jaar zal tijd vergen om op te lossen en de impact van de pandemie op de toeristische sector zal ook tijd kosten om te herstellen’, aldus nog GF Securities op 29 februari.

Bron. Peoples Daily, SCMP