Guizhou groeit door ‘big data’-centra

4 miljoen servers in 23 data centers vormen de nieuwe drijfveer voor de economische groei van Guizhou. Zowel het klimaat als de uitbouw van goede infrastructuur hielpen de datacentra floreren. Nu ligt de klemtoon op het omvormen van de ‘koude’ data naar bruikbare toepassingen.

Big data analyseplatform in Guiyang

De karststenen rotsformaties die in mist gehuld zijn vormen een typisch en gekend beeld van de provincie Guizhou. Minder bekend is dat duizenden computer servers van bekende merken als Apple Foxconn Tencent, Huawei verborgen zitten in data centra in Guiyang en Guian New Area. Guizhou lag qua economische ontwikkeling lange tijd achter op andere provincies. De laatste 10 jaar behoorde Guizhou echter tot de top drie qua groei en dit met een jaarlijkse aangroei van meer dan 10%. Sleutel van deze groei is de klemtoon die de provincie sinds 2014 legt op de uitbouw van dataverwerking. De provincie herbergt nu 23 data centra die ofwel al in werking zijn of uitgebouwd worden en dit met naar schatting 4 miljoen servers. 

Klimaat

Vooreerst ligt Guizhou ver van grote aardbevingszones en kent bijgevolg minder grote schokken die groter zijn dan 3.1, aldus partijsecretaris Zhao Deming van Guiyang en Guian new zone. De gemiddelde jaartemperatuur bedraagt er 15° C en 23°C tijdens de zomer. Volgens onderdirecteur Hu Ming van Guian New Area Administrative Committee gaan de servers langer mee in Guizhou dan in winderige en stofferige plaatsen. De provincie heeft eveneens energiebronnen te over en de elektriciteitsprijzen zijn laag. Een groot telecombedrijf kan zo 100 miljoen $ in elektriciteitskosten uitsparen.

Infrastructuur

Het Tencent big data center in Guian

Ook de vooruitgang in transportinfrastructuur heeft geholpen. Eind 2019 telde Guizhou 7000 km autosnelwegen en ze is nu ook goed bereikbaar via de SST. Dit is niet evident want de bouw van vele bruggen en tunnels was hiervoor noodzakelijk. Tijdens het dertiende vijfjarenplan (2015-20) heeft de provincie hier 887 miljard aan besteed, 40% meer dan tijdens het twaalfde vijfjarenplan.

Guizhou was een van de laatste provincies qua ICT infrastructuur en in juni 2017 werd een keerpunt bereikt met een cruciale internetverbinding. China Telecoms internetzone heeft rechtstreekse linken met 6 grote steden Beijing, Shanghai, Guangzhou, Nanjing, Wuhan en Shenzhen en binnenkort komen er nog verbindingen bij naar Xian, Chengdu, Hangzhou en Fuzhou. Guizhou telt al 20.000 5G basisstations. Het aantal big databedrijven in de provincie bedraagt 6500.

Toepassingen

Vrachtwagens platform

De volgende stap is de ‘koude gegevens’ om te vormen tot ’warme’ bruikbare’ data. Gehoopt wordt dat de ICT-diensten dit jaar minstens 14 miljard yuan opbrengen en 100 miljard tegen 2024. Twee voorbeelden vallen op. Vooreerst is er het in 2017 opgerichte ‘Full Truck Alliance’ alias Manbang dat 9 miljoen geregistreerde vrachtwagenchauffeurs verbindt met honderdduizenden -bedrijven en met 7000 benzinestations. Dit gebeurt via big datatechnologie. De waarde van deze Uber voor vrachtwagens wordt op meer dan 12 miljard $ geraamd. De bedrijven doen een beroep op de chauffeurs van Manbang dat nog werkt met 1000 diensten stations. In de vroege Covid-19-periode reden 1300 vrachtwagenchauffeurs ijlings naar Wuhan met hulpgoederen.

Opvallend is ook het gebruik van big data om overstromingen te voorspellen door East Century Technology. In tegenstelling tot de conventionele methode waarbij hydrometrische stations gebouwd worden in hogere risicogebieden wordt een geheel van meteorologische-, water– en geografische gegevens opgeslagen en geanalyseerd. Deze zijn afkomstig van sensoren nabij waterwegen, maar ook van overheidsorganen en onderzoeksinstellingen. Naar verluidt is de gecontroleerde oppervlakte zo groter, het systeem kost minder en het is ook meer precies. Nu kan een alarm om het kwartier worden uitgestuurd terwijl het anders 60 tot 90 minuten duurde. Geraamd wordt dat aldus 90% economisch verlies kan worden voorkomen. Zo was het systeem succesvol door 10 uur op voorhand te waarschuwen dat een deel van de spoorlijn tussen Guizhou en Sichuan dreigde onder te lopen. Dit geeft de spoorwegmaatschappij de mogelijkheid op tijd de nodige voorzorgsmaatregelen te treffen, aldus hoofdingenieur Li Tao. Verwacht wordt dat dit systeem dat hoofdzakelijk in Guizhou gebruikt wordt, ook in andere landsdelen zal worden toegepast.  Deze big data toepassing wordt eerder gezien als een aanvulling van het bestaande systeem dan als een vervanging er van.

China Daily

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *