De Chinese e-commerce sector groeide tijdens de eerste jaarhelft met 9,8% op jaarbasis tot 7,1 biljoen yuan waarvan de detailhandel in goederen 5,96 biljoen yuan bereikte, een stijging van 8,8 % volgens gegevens van het Handelsministerie.
Het Ministerie van Handel (MOC) maakte bekend dat digitale producten, dienstenverbruik en inruilprogramma’s de drie nieuwe motoren waren voor de consumptiegroei tijdens het eerste semester. Wat digitale producten betreft, groeiden AI-leermachines en slimme draagbare apparaten met respectievelijk 136,6 % en 31,5 %, zo bleek.
Voor het dienstenverbruik groeiden de onderzochte online reis- en cateringdiensten met respectievelijk 59,9 % en 21,7 %.
E-commerce platforms in China coördineerden het aanbod van inruildiensten voor meer dan 400.000 producten en recyclagediensten voor meer dan 300 categorieën goederen. Dankzij de inruildiensten steeg de verkoop van koelkasten, wasmachines, mobiele telefoons en tv’s op de grote online winkelplatforms met respectievelijk 82,1 %, 70,4 %, 63,9 % en 54,3 %.
Internationale samenwerking
Terwijl e-commerce het herstel van het binnenlands verbruik stimuleert, is ook de internationale samenwerking van de sector verder uitgebreid. In de eerste helft van dit jaar ondertekende China memoranda voor e-commercesamenwerking met Servië, Bahrein en Tadzjikistan. Dit brengt het totale aantal partnerlanden voor e-commerce via de zijderoute op 33.
China’s financiële hub Shanghai heeft een reeks resultaten bereikt in de openstelling met betrekking tot de interoperabiliteit van grensoverschrijdende e-facturatie en elektronische vrachtbrieven. De stad mocht van de regering in oktober vorig jaar een proefzone opzetten voor e-commerce samenwerking via de zijderoute. Dit is een initiatief dat gericht is op het verkennen van institutionele innovatie, het verder openstellen van de e-commerce sector en het verbeteren van digitale economische samenwerking met de zijderoute landen. Het ministerie preciseert nog dat de proefzone te Shanghai ook een reeks platforms voor openbare dienstverlening heeft opgericht voor opleidingen, denktanks en landenpaviljoenen.
Technologische impuls
Dit jaar hebben grote e-commerce platformbedrijven meer dan 48 miljard yuan geïnvesteerd in O&O om de klantervaring te optimaliseren en de kosten te verlagen, aldus het MOC. Kunstmatige intelligentie (AI) wordt op grote schaal gebruikt in verschillende aspecten, waaronder consumptie, operaties en transport. Het voegt eraan toe dat virtueel winkelen, AI-klantenservice en autonoom rijden een nieuw tijdperk van slimme e-commerce inluidden.
Het ministerie stelt dat e-commerce ook een positieve rol heeft gespeeld bij het stimuleren van de landbouwsector. Zo hebben digitale handelscampagnes in de provincies Hubei en geleid tot een groei van 21,7 % in de online verkoop van lokale landbouwproducten in de eerste helft van het jaar.
Bron: Xinhua