H1: Havenverkeer steeg met 13,2%

Tijdens het eerste semester lag de vrachtoverslag 13,2% hoger in vergelijking met vorig jaar. De toename wordt toegeschreven aan de snelle handelsgroei na de pandemie. Ook papierloze logistieke formaliteiten werken bevorderend.

De geautomatiseerde dokken in de Qingdao haven

De sterke uitvoercijfers deden zich tijdens het eerste semester in de grote havens voor bij zowel het vracht- en het containerverkeer. Volgens het ministerie van transport sloegen de Chinese havens 7,64 miljard ton vracht over en dat is 13,2% meer dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Buitenlandse handel stond in voor 2,23 miljard ton (+9,2%) of 30% van het totaal. De containeroverslag steeg met 15% tot 138 miljoen TEU. De uitvoer nam toe met 38% terwijl de invoer vooruit ging met 38% aldus douanegegevens.

De Ningbo-Zhoushan-haven (Zhejiang) beet de spits af met 12% van ‘s lands  buitenlandse handel vrachtoverslag. Ningbo-Zhoushan  wordt gevolgd door de haven van Qingdao (Shandong) en de haven van Shanghai die 10% en 8,2% van de in- en export afhandelden. De haven van Shenzhen rapporteerde 23,4% meer vrachtoverslag voor het buitenland en dit niettegenstaande de Yantian-haven gedurende 3 weken stil lag wegens Covid.

Gedurende de pandemie hebben de Chinese havens de introductie van papierloze logistieke systemen opgevoerd. Dit laat toe om door de blockchain technologie de tijd voor het vrijgeven van de vracht te verminderen van twee dagen tot vier uren. Kortom van een uitdaging werd een opportuniteit gemaakt

Om nieuwe COVID-uitbraken tegen te gaan en om prijsstijgingen te voorkomen heeft het Ministerie van Transport recentelijk strengere anti-virus regels afgekondigd voor de havenarbeiders

Bron: SCMP

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *