De haven van Qingdao gaat zich voortaan minder toeleggen op export en daarentegen meer de import gaan ontwikkelen van voornamelijk petroleum en containers met ijzererts, aldus voorzitter Chang Dechuan die zegt dat Qingdao 30 miljard yuan veil heeft om tegen 2015 haar omslag te verdubbelen.
De haven van Qingdao die in staatshanden is, staat op de zevende plaats qua havens wereldwijd. Niettegenstaande de crisis had Qingdaos haven een omslag van 315 miljoen ton, waarbij de winst 6% steeg. Toch is de sitatie niet meer was ze was voor de crisis, uiteraard door de terugval bij de export. Qingdao is echter China’s grootste importeur van petroleum en ijzererts en wil voortaan meer de banden met de binnenlandse afnemers versterken. Vorig jaar werd 628 miljoen ton ijzererts ingevoerd en verwacht wordt dat dit stijgt tot 700 miljoen ton in 2010. Ook bij de import van petroleum wordt een stijging van 10 % verwacht. Gedurende de eerste twee maanden van 2010 realiseerde de haven 21 % meer omslag dan tijdens dezelfde maanden vorig jaar. Het doel is dit jaar groter te worden dan de Koreaanse haven Pusan als draaischijf in Noord-Oost Azië
Modernisering
Daartoe is reeds een nieuwe haven te Dongjiakou in aanbouw die zich ten zuiden bevindt van de 117-jarige bestaande in de Kiaochowbaai. In een eerste fase is een investering van 3 miljard yuan vereist voor het ijzerertsdok, maar hierin draagt partner Vale -een Braziliaans ijzerertsgigant- een deel bij. Vale plant zestien giga-schepen elk met een capaciteit van 400.000 doodgewichtton. Door de grootte van de schepen kan 30 % kosten worden uitgespaard, maar uiteraard moeten de dokken aangepast zijn, aldus vice-voorzitter Wang Baocheng. Het nieuwe dok te Dongjiakou zal het eerste in China zijn die schepen aankan met meer dan 400.000 ton grondstoffen. De haven wil vier dokken bouwen: één voor schepen van 400.000 ton, twee voor schepen van 200.000 ton en vijf voor schepen van 100.000 ton. Volgens de bouwplannen zullen 112 aanlegplaatsen worden gebouwd in Dongjiakou, wat 21 meer is dan in de bestaande haven. Binnen 3 à 5 jaren zullen de nieuwe dokken 40 miljoen ton aankunnen. Alles moet klaar en functioneel zijn binnen acht jaar. Ook een vrijhaven behoort tot de plannen: het Qianwan-gebied werd als zevende dergelijke zone erkend: dit beoogt in eerste instantie de containertrafiek uit Pusan af te snoepen. Naast de haven wil Qingdao zich voornamelijk specialiseren in “zee-productie” en dit kan gaan van kweken in een aquacultuur tot en met het produceren van diepzeeduik-apparatuur. De stad gaat er overigens prat op dat de helft van ’s lands oceaanresearch en dito instituten in Qingdao gevestigd zijn.