Voortaan gebruikt China de Russische haven Vladivostok ook om goederen te verschepen uit de noordelijke provincies Heilongjiang en Jilin naar havens in Zuid China. Dit is een besparing in vergelijking met de vorige werkwijze om deze goederen via de Dalian haven te transporteren.
Sinds 1 juni mag China de Russische haven van Vladivostok gebruiken voor binnenlandse handel. Dit komt de noordelijke provincies Heilongjiang en Jilin goed uit want totnogtoe moesten hun goederen om Zuid-China te bereiken eerst getransporteerd worden naar Dalian dat 1000 km verder ligt. De afstand tussen Vladivostok en de grote regionale handelsknooppunten zoals Suifenhe en Hunchun bedraagt echter slechts ongeveer 200 kilometer, Door de kortere afstand kunnen de bezorgkosten voor elke container die via Vladivostok van Hunchun naar Zhoushan Yongzhou Container Terminal wordt vervoerd, worden verlaagd met ten minste 2.000 yuan. Vladivostok bevindt zich maar 100 km van de Chinese grens en 500 km van de provinciale hoofdsteden van Jilin en Heilongjiang.
Door het openen van de haven van Vladivostok werken China en Rusland verder aan havenbouw en ontwikkeling van logistiek wat zowel het Russische Verre-oosten als het Chinese noordoosten een impuls kan geven. Naar verluidt heeft Rusland gedurende jaren geprobeerd Japanse en Zuid-Koreaanse investeerders warm te maken voor Vladivostok, tevergeefs echter. Nu lijkt Moskou zich neer te leggen bij het vertrouwen op de Chinezen, ondanks hun historisch geschil. Vladivostok alias Haishenwai was lange tijd Chinees, maar werd in 1860 afgestaan aan het Russische rijk, net als de hele regio. Dit was destijds een van de ‘vernederingen’ die China door het Westen werd opgelegd. Sindsdien hadden Heilongjiang en Jilin geen toegang tot de zee meer.
Naast het stimuleren van de regionale economie en de handelssamenwerking tussen China en Rusland, zal de nieuwe doorvoerhaven het mogelijk maken dat meer in Noordoost China geproduceerde goederen tegen concurrentiële prijzen worden uitgevoerd naar Zuid-Korea, Japan en zelfs Zuidoost-Azië, zo verhopen experten. Toch denken ze dat er een tijdje zal overheen gaan vooraleer de economische effecten van de nieuwe transithaven zich laten voelen.
Bronnen: Global Times, Le Monde, China Daily