De voornaamste Chinese steenkoolhaven Huanghua waar stof van steenkool schering en inslag was, heeft zich door twee wateren en drie waterzuiveringsstations omgevormd tot een milieuvriendelijke kusttuin
De Huanghua haven te Cangzhou is de grootste steenkoolhaven waar treinen geladen met steenkool aankomen uit Shanxi. De kantelende wagons vullen de 4 circulerende vrachtwagens die 8000 ton per uur afladen en dat was een grote vervuiler. Bij het afladen van de steenkool ontstonden zwarte wolken stof.
Om de uitdaging aan te gaan, werd de haven van Huanghua slimmer gemaakt en een stofonderdrukkingssysteem uitgebouwd voor het hele proces. De haven heeft elke procedure voor de verwerking van steenkool geüpgraded, inclusief het storten, stapelen en laden, aldus milieumanager Huai Quan. Door een nieuwe technologie worden minuskule waterdruppels van enkele micrometer in het stof gebracht.
Water
Om het probleem op te lossen heeft de haven immers de “twee meren en drie draslanden” bedacht. De twee meren krijgen respectievelijk hun water van overtollig water van de vrachtschepen uit Zuid-China en het andere van oppervlaktewater tijdens het regenseizoen. Het eerste krijgt tussen 1,1 en 1,5 miljoen m³ vers water jaarlijks het andere 400.000 m³. De drie drassige gebieden verwijzen naar 3 waterzuiveringsstation die meer dan 2 miljoen m³ afvalwater kunnen zuiveren jaarlijks. Van het steenkoolslijm dat ontstaat tijdens de behandeling worden steenkool briketten gemaakt die de haven jaarlijks 9 miljoen yuan extra opbrengen. De twee meren en drie draslanden zijn onderling verbonden en vormen een complete set van waterrecyclage; Het water wordt opnieuw gebruikt in de productie en dit levert een jaarbesparing van 19 miljoen per jaar op. De fabrieken in de haven gebruiken dit water maar de meren treken ook vissen en vogels aan
Groen
Afgezien van de behandeling van vervuiling door kolenstof, heeft de haven van Huanghua zich ook ingespannen om waterbesparing te bevorderen om van zichzelf een groene hub te maken. Zoet water is een waardevolle hulpbron voor de haven van Huanghua. ‘De exploitatie van de kolenterminal verbruikte elk jaar meer dan 3,7 miljoen kubieke meter zoet water en het cijfer steeg zelfs nadat de regels voor milieubescherming strenger werden”,. Volgens manager Huai zijn er voorts bij de streenkoolterminal 17 locaties voor milieumonitoring opgezet die elke minuut de gegevens bijwerken. De gegevens in en buiten de terminal zijn vrijwel hetzelfde
De haven heeft ook een technologisch innovatieteam opgezet dat groene uitvindingen nastreeft in alle productielinken en die de haven van stroom voorziet naast de groene ontwikkeling. Manager Dong Chuanbo verklaart dat de haven de samenwerking tussen en de verbetering van fotovoltaïsche, energieopslag- en waterstofproducerende systemen verder zal bevorderen voor een betere groene en koolstofarme transitie.
Bron: Peoples Daily
.