Haven-schepen (wethouder) Van Peel uit Antwerpen heeft een onderhoud gevraagd bij de Chinese ambassadeur in België. Hij wil de houding van Antwerpen verklaren in het Eandisdossier en zijn excuses aanbieden voor de minachtende en bijna xenofobe manier waarop recentelijk over China in de media is gesproken.
De stad Antwerpen keurde de Eandisdeal eerst goed, maar toen zeker was dat de fusie met de andere intercommunales de prijs deed stijgen, haakte de metropool af waardoor de geplande Chinese minderheidsinbreng in Eandis niet meer kan doorgaan. De schepen/wethouder wil dit niet enkel duidelijk uitleggen aan de ambassade, maar ook verontschuldigingen aanbieden voor de manier waarop China door de pers gedurende de discussie is behandeld.
Van Peel meent dat er in dit debat erg denigrerend is gesproken over de Chinezen. ‘Sommige opiniemakers hebben zonder scrupules ingespeeld op een irrationele angst voor de Chinezen en hebben xenofobe gevoelens geëxploiteerd’, klonk het bij het VRT Nieuws. Hij proefde zelfs toespelingen op ‘het gele gevaar’, al is dat woord niet letterlijk gevallen. Verder zegt hij nog: ‘De Chinezen investeren hier ontzettend veel, maar toch is er in dit dossier erg minachtend over hen gesproken’. Volgens Van Peel bewijst het Eandisdossier dat er in België ‘op een bijzonder “klungelachtige” manier (sic) aan besluitvorming wordt gedaan.’
Marc Van Peel kan het weten want hij was tussen 1996 en 1999 partijvoorzitter van de CVP en na de parlementsverkiezingen van juni 1999 werd hij fractievoorzitter voor die partij in de Kamer en dit tot in 2001. In 2001 kreeg hij het schepenambt/wethouderschap voor personeel en stadspatrimonium. In 2007 aanvaardde hij een tweede mandaat. Hij werd bevoegd voor stadspersoneel en de Antwerpse haven. en meteen voorzitter van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen. In die hoedanigheid ontvangt hij vaak Chinese delegaties.
We vermoeden dat de concurrentie met Rotterdam om de gunst van de toenemende Chinese trafiek en investeringen ook een rol kan gespeeld hebben bij zijn demarche. ‘Antwerpen blijft Europees marktleider voor Afrika en Amerika, maar is ondervertegenwoordigd in Azië, waar Rotterdam en Hamburg sterker staan’ aldus havenbaas Eddy Bruyninckx eerder dit jaar in het China-nummer van MO* magazine. Het Chinese scheepvaartbedrijf Cosco heeft overigens gemeld dat het interesse heeft in de overname van het aandeel van het failliete Koreaanse bedrijf Hanjin in Antwerp International Terminal.
Het laatste nieuws uit de Eandis-saga is dat CEO Walter Van Den Bossche verwacht dat door het uitblijven van de Chinese investeringen de leningen van de netbeheerder duurder gaan worden waarvoor in eerste instantie de gemeenten zouden opdraaien en later de eindverbruiker.
Bronnen: deredactie, Knack, FET, Wikipedia, MO
Stade Grid hoopt dat de betrokken gemeenten de deal met Eandis beoordelen op basis van rechtvaardigheid, openheid, het economisch belang voor België en de waardecreatie voor alle aandeelhouders. Verder zei het bedrijf België altijd beschouwd te hebben als een eerlijke, transparante en open markt. Het huidige resultaat beantwoordt dus niet aan deze eisen. Dit perceptie over Vlaanderen en België zal zeker gevolgen hebben voor politieke en economische samenwerkingen tussen de twee landen. Zij die vinden dat je respect afdwingt door anderen te schofferen, overschatten zichzelf. Het enige land die zo’n houding kan aannemen is de VS. België niet en Vlaanderen zeker niet.
Het gevolg is dat Chinese bedrijven een hogere risicopremie verwachten van hun investeringen in Vlaanderen/België. Dit betekent dat de kostprijs voor toekomstige groei groter is geworden.
Dit is niet de eerste keer dat zulke dingen gebeurd. Tijdens de Ijsland economische crisis had ooit een Chinese investeerder een golf resosert wil bouwen in Ijsland. Maar later afgewezen door Ijsland vanwege spionage veiligheid omdat daar veel American schepen zijn. Gebeurd nu ook in Australie met een Hong Kong miljonair.