Heeft crisis een blijvende invloed op e-commerce en thuisbestelling?

De opbloei van e-commerce tijdens de Chinese lockdown liet een grotere vraag zien naar verse producten en gezondheidsartikelen. Producten voor toekomstige moeders gingen achteruit, de vastgoedsector kwam tot stilstand en ook de autoverkoop liep sterk terug. De levering aan huis of tot in de buurt kende een hoogtepunt. Zal dit straks voortduren?

Dit artikel steunt grotendeels op een Technode-artikel van stichter en CEO Jacob Cooke van technologie consulting bedrijf WPIC Marketing + Technologies evenals op een artikel uit de South China Morning Post

Meicai

Uit gegevens van WPIC blijkt dat de voorbije maanden de Chinese aankopen voor ontspanning en activiteiten buiten daalden met 40% tot 50%. Vele verbruikers gingen niet meer naar de fysieke winkel en deden hun inkopen online. Het platform voor vers voedsel Meicai kondigde zelfs aan dat het 6000 bijkomende chauffeurs en 4000 sorteerders zal aanwerven voor 40 steden. Tijdens de twee eerste maanden bedroeg de wekelijkse opmars bij Baidu van het aantal online zoekopdrachten over verse waren tussen 273 % en 2800 %. In de App Store bereikten de downloads van de apps Hema Fresh, Dingdong Produce en JD Home ongekende hoogten. Meicai sprong van de 130-ste naar de vierde plaats. Duidelijk is dat e-commerce gebruikt wordt om de koelkast of voorraadkamer te vullen. De penetratie van e-commerce wordt gedreven door de middeninkomens in de derderangs-of vierderangs reden die een grotere toegang kregen tot internet, zo stelt Technode nog.

Het hoeft geen betoog dat mondkapjes en aanverwante in de markt lagen tijdens de crisis maar ook de bredere categorie van gezondheid en voedzame producten deden het uitzonderlijk goed. Vitamines en nutriceutical zagen een verdrievoudiging. De crisis had ook tot gevolg dat de gebruikers bespaarden op de aanschaf van een voertuig en dit werd zeker gestimuleerd door het verplaatsingsverbod. Vraag is wat hiervan zal overblijven op langere termijn. Feit is dat een kwart van de kleinhandelsaankopen nu online gebeurt. Verwacht wordt wel dat de vastgoedmarkt die in februari tot stilstand gekomen was, zich weer op gang zou trekken.

Toekomst

Webwinkel Pinduoduo valoriseert boerenwerk

E-commerce platform Pinduoduo stelde tijdens de lockdown vast dat condooms en geboortecontrole populair waren. Tot voorplanting kwam het niet uit onzekerheid over de toekomst. Dit heeft een onmiddellijk effect op de sector voor toekomstige moeders die goed is voor ongeveer 10 miljard yuan omzet jaarlijks. . 

Eind februari bevestigden 34% bij een ondervraging dat ze maar cash hadden om het een maand uit te zingen, nog 33% kon het twee maanden volhouden. Dit heeft duidelijk gevolgen voor grote aankopen zoals een huis of een auto. Ook is er de psychologische invloed van het Covid-19 virus. Nadat ze het volgens hen westers gebrekkig antwoord zagen op de coronacrisis denken studenten tweemaal na om in het buitenland te gaan studeren. Volgens een RIWI-onderzoek vindt 39% van de antwoorden dat post secundair onderwijs in eigen land de beste optie is, gevolgd door de VS met 26%, Europa 13% en Canada 9%. Verwacht wordt dat deze tendens in de toekomst nog zal versterkt worden.

Thuisbestelling

Ele.me koerier

Levering aan huis speelde een belangrijke rol tijdens de corona uitbraak. Het menselijk contact was beperkt tot het gebruik van internet. De bewoners deden hun bestellingen online en de producten werden afgeleverd aan de buurtwerkers bij de ingang van het woongebied. Volgens professor Mark Greeven bij de IMD Business School in Lausanne beschikt China over een goed ontwikkeld verdelingssysteem. Webwinkel JD.com verkocht tussen 20/01 en 28/02 220 miljoen stuks voornamelijk granen en zuivelproducten. Rundvlees verdrievoudigde en kip verviervoudigde vergeleken met vorig jaar. Directeur Tang Yishen van JD Fresh vindt dat e-commerce dieper is doorgedrongen in het leven van de klanten. Thuisbezorgdienst Meituan Dianping zag de bestellingen van zijn kleinhandelsafdeling Meituan Instashopping bij lokale supermarkten vier keer groeien. Thuisbezorgdienst Ele.me zei dat tussen 21/01 en 8/02 de levering van diepgevroren voedsel verzesvoudigde gevolgd door een vervijfvoudiging bij de huisdier producten. Leveringen van vers voedsel klommen met 181%, drank met 101% en snacks met 80%.

Volgens assistent professor Li Chen bij het Centre for China Studies at Chinese University of Hong Kong hebben de basiseenheden van overheid en partij een sterke mobilisatie capaciteit gehandhaafd om met noodsituaties om te gaan. Dit heeft tijdens de crisis goed gewerkt, vindt hij. Wuhan bewoner Liu is meer kritisch en merkt op dat de prijzen van groenten sterk stegen in vergelijking met vorig jaar. Dit jaar was er maar keuze tussen aardappelen, kool en wortels merkt hij op.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *