Hefei voor Volkswagen de centrale techhub

‘Volkswagen China Technology Company’ te Hefei (Anhui) is het centrale zenuwcentrum waarmee de merken van de groep Volkswagen willen samenwerken met partners om slimme en elektrische wagens op de Chinese markt te brengen. De 1.200 personeelsleden zullen tegen eind 2024 met 3.000 zijn. Afgelopen week maakte Volkswagen bekend nogmaals 2,5 miljard € in de hub te zullen investeren.

Volkswagen Anhui Foto VW-site Disclaimer

Volkswagen was de eerste internationale autofabrikant in China. Het ging in 1984 een samenwerking aan met SAIC en sloeg in 1991 de handen ineen met FAW. Zo werd het de best verkopende autofabrikant van het land. Vandaag de dag telt het VW-netwerk in China 39 fabrieken, 90.000 werknemers en ongeveer 50 miljoen klanten die in een voertuig van een merk van de Groep rijden. Meer dan 3.500 dealers in het landelijke verdeelnetwerk vormen het contactpunt voor deze klanten. Deze kunnen kiezen uit ongeveer 160 modellen personenauto’s van de merken Audi, Volkswagen, Porsche, Škoda, Bentley en Lamborghini.

Terreinverlies

Nu nieuwe energievoertuigen aan populariteit winnen, heeft de grootste Europese autofabrikant terrein verloren aan lokale Chinese merken, en niet enkel aan BYD. Voorzitter en CEO van Volkswagen Group China Ralf Brandstätter legt uit dat VW vroeger auto’s in Europa ontwikkelde en ze naar China bracht, soms met aanpassingen. Doch de Chinese markt beschouwde de in Duitsland ontwikkelde modellen als ouderwets en fantasieloos. De traditionele aanpak werkte niet langer voor EV’s, omdat autokopers in China jong en technisch onderlegd zijn en omdat lokale rivalen met volledig nieuwe producten komen. VW wilde echter zijn aantrekkingskracht niet verliezen in het land dat goed is voor ongeveer 40% van zijn verkoop en winst.

Nieuwe aanpak

De afgelopen jaren heeft de Volkswagengroep in de stad Hefei een miljard € geïnvesteerd in de bouw van een ultramodern centrum voor productie, ontwikkeling en innovatie. De 100% dochter ‘Volkswagen China Technology Company‘ (VCTC) vormt het hart van de hub. Deze richt zich op intelligente, volledig verbonden voertuigen. Dit is het grootste ontwikkelingscentrum van de autofabrikant buiten Duitsland. Chief Technology Officer van Volkswagen Group China Marcus Hafkemeyer beweert dat de onderneming volledig in staat is om gloednieuwe modellen vanaf nul te ontwikkelen, van ontwerp, over testen en validatie tot en met de goedkeuring.

Gehele VW Hefei site Foto: VW group electrive.com Disclaimer

Het ultramoderne productie-, ontwikkelings- en innovatiecentrum in Hefei is een belangrijke pijler van de ‘in China voor China’-bedrijfsstrategie. De aanpak is gericht op drie duidelijke doelstellingen: hoge ontwikkelingssnelheid, grote kostenefficiëntie en tegelijkertijd het versterken van de Volkswagennormen voor kwaliteit en veiligheid. Volkswagen bereikt dit door middel van onder meer het gebruik van geavanceerde technologieën zoals Virtual Reality, daar dit tijdsbesparend werkt bij het ontwerp van het koetswerk. Op dit moment werken er ongeveer 1.200 technici voor VCTC. Men verwacht dat dit aantal tegen het einde van 2024 tot 3.000 zal zijn gestegen.

Meer lokaal en sneller

VCTC ontwikkelt ook de eerste China-specifieke elektrische architectuur met het China Main Platform (CMP), waarop met medewerking van Xpeng vanaf 2026 minstens vier extra modellen voor het elektrische instapsegment in de compacte klasse zullen worden gebouwd. Dit platform wil men in slechts 36 maanden marktrijp maken. Dit houdt in dat de ontwikkelingstijd met ongeveer een derde wordt ingekort. Voorts kan men ook snel nieuwe klantengroepen aanboren in de dynamische Chinese e-automarkt, aldus Brandstätter. Een ingrediënt in de nieuwe aanpak is meer betrokkenheid van lokale leveranciers. Volkswagen legt uit dat er ongeveer 1.100 Chinese leveranciers ingeschakeld zijn en dat het lokalisatiepercentage geleidelijk zal worden verhoogd tot 100%. Het bedrijf koopt immers onderdelen bij lokale Chinese bedrijven en betrekt deze bij de vroege ontwikkelingsfasen. Dit kort de tijd nog verder in en zorgt voor een betere integratie, aldus Hafkemeyer.

Verdere synergiën worden gerealiseerd door een nauw netwerk van ontwikkelingsactiviteiten met de joint ventures SAIC Volkswagen, FAW-Volkswagen en Volkswagen Anhui, met batterijfabrikant Gotion (waarin Volkswagen een belang van 26 % heeft) en met de Chinese EV-startup Xpeng. Op het gebied van autonoom rijden en gebruikerservaring werkt Volkswagens software-eenheid Cariad samen met Horizon Robotics, ARK en Thundersoft om oplossingen te bieden die vergelijkbaar zijn met Chinese rivalen.

Modellen

Deze zullen zeer concurrentieel zijn, aldus Brandstätter over de voertuigen die vanaf 2026 op zijn China-specifiek EV-platform zullen verschijnen. Eind november al nam men de eerste eigen batterijfabriek van Volkswagen in Hefei in gebruik. De Anhui-fabriek van Volkswagen, met een jaarlijkse capaciteit van 350.000 eenheden, werd gebouwd in een recordtijd van 18 maanden. Het eerste model dat uitkomt is de elektrische Cupra Tavascan. Dit werd ontworpen in Barcelona en zal naar Europa geëxporteerd worden.

Tegen 2026 volgen de modellen in samenwerking met Xpeng. Reeds tegen 2030 wil de groep 30 elektrische modellen kunnen aanbieden in China. Brandstätter besluit: ‘Samen versnellen we nu de omvorming naar slimme elektrische mobiliteit. Met onze ‘In China, voor China’-strategie hebben we een sterk plan en versnellen we de heroriëntatie van ons bedrijf, naar meer klantgerichtheid, meer snelheid en meer lokale ontwikkeling.’ Zo is meteen duidelijk waar de deze week aangekondigde bijkomende investering van 2,5 miljard € moet voor dienen.

Kanselier Scholz brengt vanaf vandaag een driedaags bezoek aan China, namelijk aan Chongqing, Shanghai en Beijing. Hij is vergezeld van de CEOs van onder meer Siemens, Mercedes, BMW, Merck, Thyssen Krupp en Bayer, evenals door de ministers van Milieu, Transport en Landbouw.

Bronnen: China Daily, Reuters, volkswagengroupchina.com.cn