In juli hield het 20ste Centraal Comité van de CPC zijn Derde Plenum, sinds 1978 traditioneel beschouwd als de vijfjaarlijkse cruciale gebeurtenis inzake het voorstellen van China’s hervormingen. Gezien de wijdverspreide bezorgdheid over het economische klimaat in China, trok dit derde Plenum veel aandacht.
Dit is een commentaar van Pascal Coppens over het onlangs gehouden derde plenum van het Centraal Comité van de Communistische Partij van China (CPC). We nemen hem over met goedkeuring van de auteur. De vertaling uit het Engels is van Chinasquare. Dit is een opinie die niet noodzakelijkerwijze overeenkomt met die van de redactie van Chinasquare.
In het communiqué en de resolutie van het Derde Plenum worden 300 initiatieven beschreven die de komende vijf jaar moeten worden aangepakt, waarbij men de nadruk legt op de directe economische risico’s van China, de hervormingen die het dringendst te verdiepen zijn en de definitieve plannen wat betreft de vooruitgang van de maatschappij. Men heeft een belangrijke deadline gesteld voor de voltooiing van deze hervormingen, namelijk in 2029, het jaar waarin de Volksrepubliek China 80 jaar bestaat. Deze deadline onderstreept de verantwoordelijkheid die van de partijleiders wordt verwacht om deze beloften na te komen.
Ondanks duidelijke richtlijnen van het Derde Plenum was de wereldwijde reactie er vooral een van teleurstelling. Beijing koos ervoor om geen significante stimuleringsmaatregelen of grote macro-economische hervormingen door te voeren en vertrouwde in plaats daarvan op de gebruikelijke retoriek. Xi’s toespraak voelde voor veel China-watchers alsof we het allemaal al eerder hadden gehoord. Het plan blijft gericht op modernisering onder leiding van de CPC, met als doel om China tegen 2035 om te vormen tot een socialistische markt van hoge kwaliteit, waarbij gebruik wordt gemaakt van hightech om de economische onafhankelijkheid te stimuleren – een verhaal dat intussen maar al te bekend is.
Toen ik de documenten van het Derde Plenum las, klonk het echter ook als muziek in mijn technopositieve oren. Het politieke jargon dient als achtergrondzang, verrijkt de melodie met harmonie en emotie en beïnvloedt de kameraden van de CPC. Toch vind ik het inzichtelijker en aantrekkelijker om me te richten op de hoofdteksten en het refrein, die helpen de toekomstige richting van China en wat het komende decennium belangrijk zal blijven te voorspellen.
Hoogwaardige economische ontwikkeling
Pessimistische critici, die China zien als een glas dat halfleeg is, hoopten dat het Derde Plenum de Chinese economie een flinke impuls zou geven, maar zo’n ingreep lijkt niet gepland. In plaats daarvan geeft China onder leiding van Xi prioriteit aan lange-termijninitiatieven op het gebied van wetenschap, technologie, veiligheid, bestuur en industrie boven directe economische remedies. De nadruk blijft liggen op “hoogwaardige economische ontwikkeling”, waarbij alarmerende termen als “zeepbellen”, “neergang” of “crisis” opvallend worden vermeden. Bij het beoordelen van China’s beschrijving als een “socialistische markteconomie van hoge kwaliteit” is het cruciaal om de nationale prioriteiten letterlijk en opeenvolgend te interpreteren. Xi is vastbesloten deze strategische richting aan te houden.
De markten hebben misschien niet begrepen dat het Derde Plenum niet bedoeld is om de leiding van de economie door de CPC te vervangen door uitsluitend marktgedreven mechanismen. Historisch gezien markeerde alleen het Derde Plenum van 1978 onder Deng Xiaoping, na de Culturele Revolutie, een grote verschuiving in de richting van de gecontroleerde liberalisering van de Chinese markt. Derde Plenums geven meestal strategische richtlijnen op hoog niveau en stellen prioriteiten voor de komende hervormingen en wetgeving. Het Derde Plenum van 2024 volgde deze aanpak en stelde ondanks de verwachtingen voor meer substantiële veranderingen eerder een agenda op.
Optimisten, die China zien als een glas dat halfvol is, verwelkomden de verzekering van het Derde Plenum dat de CPC de stabiliteit zou handhaven. Xi Jinping weerstaat resoluut zowel externe druk als vermeende interne onenigheid binnen de CPC. Als we China beschouwen als een land in volle transitie (de ondertitel van mijn boek “Can We Trust China?”), dan is het aanhouden door Beijing van de huidige koers verstandig. Het Plenum benadrukte het streven naar marktgerichte hervormingen, waarbij zowel pull- als pushmechanismen worden ingezet om dit doel te bereiken.
Productiekrachten van hoge kwaliteit
De push-gedreven hervormingen zijn ambitieus ontworpen om de basis te leggen voor China’s modernisering door middel van “nieuwe productiekrachten van hoge kwaliteit”. Deze veelomvattende strategie omvat het verbeteren van onderwijs, wetenschap, technologie en het cultiveren van talent als fundamentele elementen. Het omvat de ontwikkeling van een sterke sociale zekerheid en de herziening van het hukousysteem (verblijfsvergunning voor migranten) en de grondeigendom op het platteland om de ontwikkeling van stad en platteland gelijk te laten verlopen. De aanpak richt zich ook op het stimuleren van originele innovatie om de veerkracht van de industrie en de veiligheid van de toeleveringsketen te versterken, waarbij men prioriteit geeft aan groene energie en een betere werking van de financiële markt als belangrijke economische motoren voor het komende decennium. Bovendien is China van plan Red Bull-energiedrankjes aan te bieden aan getalenteerde en ambitieuze burgers die de langetermijnvisie van de CPC ondersteunen.
De pull-gedreven hervormingen in China omvatten nauwgezette, graduele stappen zoals gerichte stimuleringsinitiatieven, de uitgifte van speciale obligaties en belastinghervormingen om lokale overheden te helpen. Deze maatregelen zijn bedoeld om wanbetaling te voorkomen, de operationele kosten van de overheid te verlagen, meer buitenlandse investeringen aan te trekken, de vastgoedmarkt te stabiliseren en structurele belemmeringen voor de groei van consumptie en inkomen weg te nemen. China kiest voor een alomvattende, meer holistische beleidsaanpak om het economisch evenwicht geleidelijk te herstellen door middel van niet-invasieve strategieën, waarbij de nadruk ligt op het bereiken van een optimaal evenwicht tussen staat en markt in plaats van drastische ingrepen om economische problemen onmiddellijk op te lossen.
Mijn glas blijft halfvol als ik naar de documenten van het Derde Plenum kijk. Ik zie ze als de nieuwste poging van Beijing om China de komende vijf tot tien jaar naar meer kennis, innovatie en integratie te leiden. De nadruk op wetenschap, technologie en innovatie maakt me enthousiast, omdat deze cruciaal worden geacht voor het ontsluiten van China’s potentieel in 2035. De echte test is echter of deze plannen de economische onevenwichtigheden kunnen oplossen. De tijd zal leren hoe effectief Xi’s strategieën zijn. Ik zal blijven opvolgen en rapporteren of deze innovaties het vertrouwen in de Chinese economie en markten herstellen.
Bron: This month in China, nieuwsbrief van Pascal Coppens via linkedin
Vertaald met de hulp van Deepl.
Meer over het derde plenum op Chinasquare:
https://www.chinasquare.be/hoe-de-besluiten-van-het-derde-plenum-van-het-centraal-comite-interpreteren/
https://www.chinasquare.be/hoe-de-besluiten-van-het-derde-plenum-van-het-centraal-comite-interpreteren/
https://www.chinasquare.be/derde-plenum-uitdagingen-en-correcte-planning/