Het enthousiasme om sport te beoefenen is sinds 2014 toegenomen: 37% van de bevolking sport regelmatig. Zowel sportbeoefening als -industrie hebben echter nog een aanzienlijk groeipotentieel en de overheid wil dat benutten.
In augustus nam de 11-jarige Chinese skateboarder Zheng Haohao als jongste atleet deel aan de Olympische Spelen van 2024 in Parijs. Achter Zhengs debuut zit het groeiend aantal Chinese jongeren dat deelneemt aan deze nichesport, die op de Olympische Spelen van Tokio in 2021 startte. De groeiende populariteit van skateboarden en andere sportactiviteiten, vooral onder jongeren, wordt deels aangewakkerd door de promotie van publieke fitheid in het land. Volgens een rapport van de Xinhua denktank met als titel ‘The Road to Becoming a Sports Powerhouse’, dat dinsdag publiek werd, is het bevorderen van de conditie van de bevolking een prioriteit van het Chinese sportbeleid. China streeft ernaar om beter tegemoet te komen aan de sportbehoeften van verschillende leeftijdsgroepen en categorieën, aldus het rapport van het Xinhua Instituut, dat vooral de klemtoon legt op hoe Xi Jinpings principes de sportpolitiek beïnvloeden.
In 2014 heeft China fitness tot een nationale strategie verheven. Tegen het einde van 2023 bereikte het aantal sportlocaties in China bijna 4,6 miljoen en dit met een totale oppervlakte van 4,07 miljard m², wat neerkomt op een oppervlakte per persoon van 2,89 m². Tegen 2020 had meer dan 37% van de bevolking regelmatig aan sport gedaan. Naast skateboarden zijn andere sporten zoals fietsen, sportklimmen en surfen, die vroeger voor de meeste mensen vrij onbekend waren, nieuwe attracties geworden in China. Dan zwijgen we nog van sporten zoals tennis, golf en sneeuwschaatsen die al goed aanvaard zijn in grote delen van het land.
Sport als booming business
Ni Jia, de oprichter van een fietsenwinkel in Shanghai, zegt dat haar winkel in het verleden gemiddeld maar 2 of 3 fietsen per maand verkocht, maar dat dit aantal in 2023 met 70 tot 80 is gestegen, en dit met prijzen die variëren van een paar honderd tot tienduizenden yuan. Volgens een rapport telde China in 2023 zo’n 636 klimzalen, een stijging van 31% ten opzichte van 2022. Klimzalen zijn enorm populair geworden, zegt Zhou Jinfang, manager van een klimzaal in Shanghai. Hij merkte op dat de klimzaal de afgelopen maanden een gemiddeld maandelijks verkeer van ongeveer 1.500 tot 1.600 mensen had gekend.
Een rapport van China’s e-commercegigant JD. com geeft aan dat in de eerste helft van dit jaar het transactievolume van klimkrijt, helmen en schoenen jaar-op-jaar steeg met respectievelijk 151, 42 en 40%, terwijl het transactievolume van surfzwempakken, riemen en surfplanken steeg met respectievelijk 473, 175 en 40%.
Als reactie op het groeiende sportenthousiasme van het publiek heeft de regering de gecoördineerde ontwikkeling van recreatieve sporten, wedstrijdsporten en de sportindustrie gestimuleerd. Zo wordt sport een nieuwe drijvende kracht voor economische ontwikkeling. Volgens het rapport van de Xinhua-denktank is de sportindustrie in China de afgelopen tien jaar met gemiddeld meer dan 10 % per jaar gegroeid. Sportconsumptie en -nijverheid worden steeds belangrijker als respectievelijk een nieuwe vorm van verbruik en een opkomende industrie met nog een aanzienlijk toekomstig groeipotentieel, aldus Wang Yuxiong, hoofd van het Centrum voor onderzoek naar de ontwikkeling van de sportindustrie aan de in Beijing gevestigde Centrale Universiteit voor Financiën en Economie. Sporten betekende tientallen jaren geleden in China enkel de meest elementaire lichamelijke oefeningen. Tegenwoordig hebben mensen toegang tot meer sportmogelijkheden en -faciliteiten. Regelmatig deelnemen aan sportactiviteiten wordt een deel van hun leven.
Bron: Xinhua Instituut