Het grote succes van de e-boeken

Vorig jaar groeide de Chinese markt van de e-boeken met 29% tot 1,68 miljoen. Volgens Openbook ziet de Chinese markt er veel belovend uit en zou hij de komende jaren met bijna 30% blijven groeien.

De markt van de Chinese e-boeken groeide volgens Openbook van 55 miljard yuan in 2014 tot 62 miljard yuan. Het aantal verkochte boeken bedroeg 1,68 miljoen. Een ander onderzoek, van Dangdang en Analysys, voorziet voor de komende drie jaar een jaarlijkse aangroei met 29%. Dit was ook het cijfer vorig jaar.
Bij de gewone boeken vormen deze over management en ondernemingen de hoofdmoot met 37% terwijl fictie maar 10% vertegenwoordigt. Bij de e-boeken is het merendeel gewijd aan sociale wetenschappen zoals politiek. De kunstboeken betreffen kleurboeken voor volwassenen. Hun succes is het grootst. Dit is niet verwonderlijk want de Chinese verbruikers waarderen echt ontspanning. Daarenboven zijn 21 % van de Chinese boeken vertalingen of ingevoerd, voornamelijk uit de VS of het VK (voor 57%). Onder alle categorieën staan de kinderboeken vooraan.
In China gebruiken 300 miljoen hun mobiele telefoon om te lezen. Vooral vrouwen verslinden e-boeken. 86% van hen lezen boeken elektronisch, meer dan de gedrukte boeken die 69% vrouwen lezen. Bij de personen jonger dan 30 liggen de twee cijfers praktisch gelijk op 52 en 53%.
De markt van de e-readers wordt volgens het ’Observatoire des livres’ gedomineerd door China want de helft wordt in het land vervaardigd. Ook deze die door Amazon en Apple verdeeld worden, komen uit China. Firma’s als Tencent Literature en iReader (groep IReader Technology) stimuleren de sector.  Tencent Literature werd na de beursgang in Hongkong omgedoopt tot China Literature. Bij de andere namen citeren we nog Migu Digital Media ( van China Mobile) ), Kindle (van Amazon) en ook Chineseall (Publishing Group)
Bron: www.marketing-chine.com

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *