China viert het Maanfeest volop, ondanks COVID-19. Het beleid van hervormingen en openheid heeft ook effect op de grote traditie van het oogstfeest waaruit het midden-herfstfeest voortkomt.
Vandaag 21 september 2021 is de dag van het midden-herfstfeest of Maanfeest. Dat wordt in een aantal landen van Oost-Azië gevierd op de vijftiende van de achtste maand van de maankalender en het is een belangrijk volksfeest in heel China, d.w.z. de Volksrepubliek, de provincie Taiwan en de speciale administratieve regio’s Hongkong en Macau.
Nummer twee op de hitlijst van tradities
Het is ook een belangrijke periode van het jaar op het hele Koreaanse schiereiland, in Vietnam, Japan en in gebieden waar migranten uit al deze landen vandaan kwamen. Deze op één na belangrijkste culturele feestdag (na het Chinese Nieuwjaar) heeft een geschiedenis die meer dan 3000 jaar teruggaat, toen de keizer van China tot de maan een bede om overvloedige oogsten richtte. Iets prozaïscher is de verklaring van de Nederlands-Belgische tuinscheurkalender voor de naam oogstmaan die de eerste vollemaan van de herfst in onze streken krijgt: ‘in vroeger tijden konden de boeren bij het licht van de volle maan doorwerken’.
Mooncakes 2.0
Dat China een landbouwland was laat zijn sporen na, dat het land een versnelde gedaanteverwisseling heeft ondergaan door het beleid van hervormingen en openheid geeft ook de tradities een andere vorm en kleur. Bijvoorbeeld bij maken en delen van maankoekjes 月饼, een van de bekendste tradities van het Chinese Maanfeest. In de Chinese cultuur symboliseert een ronde vorm volledigheid en hereniging. Dus het delen en eten van de ronde koekjes onder familieleden tijdens de maanfeestdagen betekent de volledigheid en eenheid van families. Ook deze traditie ondervindt een marktwerking, en de invloed van openheid voor het buitenland en culturele wisselwerking. Volgens de statistieken liggen maankoekjes (mooncakes) goed in de markt. De totale omzet ervan steeg van 13,18 miljard yuan (ongeveer 1,7 miljard Euro) in 2015 tot ongeveer 20,52 miljard yuan in 2020. Het cijfer zal dit jaar naar verwachting 21,81 (2,8 miljard Euro) bereiken.
China en de wereld
Zeer gewild zijn en blijven sinds enige jaren ‘mooncake-producten’ die traditionele en buitenlandse elementen combineren. Zo zijn er mooncake-ijsjes, maankoekjes met niet-traditionele door buitenlandse keukens geïntroduceerde ingrediënten (zoals truffel of zelfs kaas). Een voorbeeld van geslaagd contact tussen culturen is de samenwerking tussen het Metropolitan Museum of Art van New York City, het Shanghai Museum en een Chinese snackketen, die mooncake-geschenkdozen geïnspireerd op cultureel erfgoed verkopen. De sector nodigt buitenlandse bedrijven en instellingen uit om nog meer op de Chinese maat en vraag gemaakte producten te brengen op deze groeimarkt.
Reizen om te feesten
Voor het feest zijn er drie vrije dagen gereserveerd, waarin heel wat gereisd wordt, een beetje zoals tijdens het Lentefeest, het Chinese Nieuwjaar. Het aantal passagiersreizen over de Chinese spoorwegen werd geregistreerd op 10,48 miljoen op zondag, de eerste van de drie vakantiedagen. In de regio Beijing-Tianjin-Hebei zag zondag een piek in treinreizen, met ongeveer 950.000 passagiersreizen op zondag, meldde een lokale nieuwssite, op basis van gegevens van China Railway Beijing Group Co.
Toeristische toppers
Vóór het Maanfeest was er al meer toerisme tussen de provincies, waarbij het aantal geregistreerde toeristen gestaag toenam, volgens het online boekingplatform Ctrip. Eind vorige week werd al duidelijk dat het aantal boekingen voor korte afstanden groter zou zijn dan in 2019 vóór het uitbreken van de COVID-19. Blijkbaar zijn de populairste bestemmingen het pas geopende attractiepark Universal Beijing Resort, Shanghai Disneyland Resort en de Verboden Stad in Beijing. In provincies en steden wordt geprobeerd om de consumptie verder te stimuleren, onder meer met waardebonnen voor de bevolking. De provincies Hubei en Shanxi lopen hierin voorop. Shanxi in het noordwesten geeft bonnen ter waarde van 40 miljoen yuan vrij voor de feestdagen.
Ondanks ‘corona’
Deze gunstige berichten over reizen en consumeren stemmen de economisten hoopvol ondanks de recente opflakkering van COVID-19 in de provincie Fujian in Oost-China. De huidige uitbraken in China zijn grotendeels gelokaliseerd en gestopt, met een impact die over het algemeen beperkt blijft tot specifieke regio’s. In China blijven de zeer effectieve regels en procedures gelden om COVID-19-infectieclusters aan te pakken. De uitbraken zijn doorgaans binnen twee weken, ten hoogste vier, onder controle.
Bronnen: Wikipedia, Global Times, Xinhua