CRRC Qingdao Sifang Co is Qingdao een nieuw tram/metrostel aan het uittesten dat met zijn koolstofvezel technologie niet enkel lichter is maar ook meer energie bespaart en minder geluidskaart veroorzaakt. Het nieuwe stel kan zelf rijden en als neusje van de zalm kunnen de vensters gebruikt worden om op internet te surfen.
Producent van rollend materieel CRRC Qingdao Sifang is te Qingdao een geavanceerd trammodel aan het uittesten. Het bestaat uit zes stellen en heet de tram of metro van de toekomst te zijn. Hoofdingenieur Ding Sansan legt uit dat in de toekomst deze metro’s lichter uitvallen en ook energie besparen. De nieuwe generatie van metrotreinen rijdt 140 km/uur door koolstofvezel te gebruiken in vele componenten.
Het treksysteem maakt gebruik van een siliciumcarbide omvormer en synchrone permanentmagneetmotor en dit vermindert het energieverbruik met 15 % aldus Ding. De metro’s zijn ook slimmer omdat de vensters fungeren als aanraakschermen zodat de passagiers op het internet kunnen surfen en video’s bekijken. De treinen worden eveneens automatisch aangestuurd. Uitgerust met krachtige intelligente bewakings- en detectiesystemen kan de nieuwe trein indien nodig onderweg reparatiewerkzaamheden realiseren.
De nieuwe trein gebruikt ook een volledig automatische ophanging die de vibratie optimaal onder controle houdt. Ding stipt ook aan dat de stellen 5 decibel minder geluid veroorzaken. Het aantal stellen kan opgevoerd worden van twee tot twaalf. Bovendien zijn ze in staat te werken onder extreme weersomstandigheden, grote hoogte, kleine bochten en grote hellingen. Er zijn nog geen bestellingen voor het gloednieuw product maar tot nog toe voerde CRRC Qingdao uit naar 25 landen en regio’s. China Daily