Ook in China begint het nieuwe schooljaar voor miljoenen leerlingen van basisscholen en middelbare scholen. 2024 lijkt het jaar van de digitalisering in het Chinese onderwijs te worden. Op de campussen worden alle voorzieningen gemoderniseerd met intelligente technologie.
Vele instellingen organiseerden op 1 september een feestelijke vooropening van het nieuwe schooljaar. Xinhua focust op spectaculaire voorbeelden van scholen die zich in de voorhoede van deze ontwikkeling bevinden. Ook in het onderwijs blijkt Artificiële Intelligentie een grote hit, net als in de hele Chinese maatschappij.
Het nieuwe schooljaar in Liaoning
Zo krijgen op de eerste dag van het herfstsemester de leerlingen van een basisschool in Shenyang, in het noordoostelijke Liaoning, een uitdagende opdracht: ze moeten informatie invoeren in een interactieve robot ten einde van dit apparaat een schoolbegeleider te maken. Met een tablet installeren ze in groepjes de nodige software om de dialoog tussen mens en machine mogelijk te maken. Doch deze robot is slechts één voorbeeld van een reeks intelligente apparaten en voorzieningen in het ‘AI-innoverend laboratorium’ van de school. Hiermee zullen de leraren het onderwijs ondersteunen, gepersonaliseerd leren aanbieden en kennis overdragen over programmering en robotica-toepassingen. AI-onderwijs is geïntegreerd in de lessen lichamelijke opvoeding, kalligrafie, Chinese taal en kunst.
In de gymnastiekles dragen leerlingen hartslagmeters om de gezondheidsgegevens van het sporten in real-time te volgen. Op basis van die gegevens wijzen leraren uiteenlopende niveaus van oefeningen aan verschillende leerlingen toe. Dit is onder andere bedoeld om veiligheidsrisico’s in de klas te voorkomen.
… In Nanjing
In de hoofdstad van de Oost-Chinese provincie Jiangsu heeft men een week vóór de heropening van een middelbare school de Smart Playground geïnstalleerd en uitgetest. Dit is een sportvoorziening, geïntegreerd met AI en ‘Internet of Things-technologie’. Deze Smart Playground, de eerste in de provincie, beslaat een enorme oppervlakte van het campusveld. Met gezichtsherkenning zullen gymnastiekleerkrachten de prestaties van studenten in verschillende sportonderdelen kunnen controleren. Meer dan 7.000 studenten en 700 docenten van de school zullen er gebruik van maken. Deze voorziening is ontwikkeld op de school zelf en in een lokaal bedrijf.
… in Beijing
Natuurlijk vind je ook pilootscholen in de Chinese hoofdstad Beijing. In Middenschool 18 zijn ze zeer tevreden over de smartboards in de klaslokalen. Leerlingen kunnen er gesimuleerde scheikunde-experimenten uitvoeren op de aanraakschermen van het schoolbord. In Middenschool 20, ook in Beijing, kan elke student bij de les Engels met een klein intelligent terminalapparaat voor mondelinge oefeningen onmiddellijk feedback krijgen over haar of zijn uitspraak en de toepassing van de grammaticaregels. Het systeem verzamelt gegevens waardoor leraren de prestaties van elke leerling snel kunnen controleren. In Chinese scholen is het volgens Xinhua ‘gebruikelijk om in grote klassen te werken, met één leraar die tientallen leerlingen onderwijst. Met behulp van digitale apparaten en AI-systemen kunnen leraren nu gerichter lesgeven en individuele hulp bieden.’
Nationaal digitaal
China heeft een nationale strategie om het onderwijs te digitaliseren en leermiddelen van hoge kwaliteit over het hele land te verspreiden. Volgens Cao Peijie van het onderzoeksinstituut voor digitaal onderwijs bij de Nationale Academie van Onderwijswetenschappen, is ‘de digitalisering van het onderwijs in de scholen een effectieve manier om sociale kloven te verkleinen en de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren’.
Xi’s boodschap bij aanvang van het nieuwe schooljaar
Naast het belang van technologisch geavanceerde leermiddelen hebben de politieke leiders van China ook een visie op de inhoudelijke eisen die zij aan het onderwijs vanaf de basis willen stellen. In Qiushi, het toonaangevende theoretische tijdschrift van de CPC verscheen zondag een artikel van Xi Jinping over het onderwijs. Het stuk is in het Chinees opgesteld, maar Xinhua geeft er een summiere Engelse samenvatting van. (Later zal de Engelstalige versie van Qiushi de complete tekst in vertaling publiceren). Xi schrijft over ‘het belang om een nieuwe generatie bekwame jonge mensen op te leiden, die het socialisme volledig zullen ontwikkelen en de socialistische zaak zullen uitdragen’. Daartoe ‘moeten wij ze voorzien van een goede morele basis, intellectuele vaardigheden, fysieke kracht, een gevoel voor esthetiek en algemene praktische bekwaamheid’, aldus de Chinese president en partijleider.
De goede morele basis waarover Xi het heeft lijkt in zijn boodschap te verwijzen naar ‘idealen en overtuigingen, patriottisme en ethisch besef’. Lesmateriaal speelt een cruciale rol bij het verspreiden van kennis. In het artikel wordt benadrukt hoe belangrijk het is om het marxisme als leidraad te gebruiken voor de ontwikkeling en om het marxisme toe te snijden op de Chinese context.
Bronnen: Xinhua, Qiushi