Het Rode Boekje opnieuw in trek bij westerse jongeren

Het internet is een arena waarop het ontstaan van een nieuwe wereldorde tot ingrijpende verandering leidt. Al enige tijd wordt het Chinese platform RedNote in de westerse nieuwsstromen genoemd. Anders dan TikTok was RedNote tot voor kort nauwelijks bekend onder westerse internetters; de makers ervan zagen die markt kennelijk niet als een prioriteit. Nu Amerikaanse internetters in korte tijd en in groten getale de app omarmd hebben, worden die makers er wellicht toe gedwongen.

Een nieuwe Amerikaanse RedNote gebruiker; bron van alle illustraties: RedNote (disclaimer)

Culturele aardbeving

De vorming van een nieuwe wereldorde versnelt de laatste tijd zo sterk, dat het her en der tot een culturele aardverschuiving lijkt te leiden. Dit geldt zeker voor het internet met zijn snelle realtime verbindingen. Met name fascinerend is het verschil in perceptie van het Chinese internet door westerse jongeren en hun politieke leiders en media. Waar de laatsten een platform als TikTok weg proberen te zetten als een bron van kwade invloed, hebben de jongeren het omarmd en onderdeel gemaakt van hun (sub)cultuur. Daarnaast is het ook voor ondernemers die producten en diensten voor jongeren (doch niet exclusief voor jongeren) aanbieders een essentieel communicatiekanaal geworden.

Verbod

Gefrustreerde westerse politici roepen steeds vaker om een verbod van TikTok en in de VS staat de rechter op het punt een verbod te bekrachtigen dan wel te vernietigen. Tegen deze achtergrond besloten veel (jonge) Amerikaanse gebruikers van TikTok een andere Chinese app, RedNote, te installeren. Ze hadden wel eens van gehoord dat het ook een soort TikTok was. Ze maakten ook meteen maar een account aan. Dit is eigenlijk een heel Chinese reactie. Een Chinees spreekwoord zegt: zhengfu you zhengce, renmin you duice ‘de regering heeft een beleid, het volk heeft een tegenbeleid’. Dat is zeker niet negatief. Het geeft aan dat het volk flexibel om kan gaan met het concreet toepassen van abstract overheidsbeleid. Het is de kern van de Chinese versie van democratie.

RedNote

Maar, wat is RedNote nu eigenlijk. De Chinese naam is Xiao Hong Shu ‘het kleine rode boek’. Kenners omschrijven het als de Chinese versie van Instagram. Het heeft zoals ieder platform een plaatje of video als focuspunt. Daaronder kan de gebruiker een tekst kan plaatsen. Die kan aanleiding geven tot een discussie middels commentaren en reacties van andere gebruikers. In plaats van een enkele foto, kan de gebruiker ook een serie plaatsen. De app kent een zoekfunctie waarmee je posts over eenzelfde onderwerp op kunt roepen. RedNote wordt gebruikt door privépersonen en ondernemingen.

Onwennig

Als gebruiker van RedNote zag ik zelf de laatste tijd de nieuwe Amerikaanse gebruikers de een na de ander verschijnen. Dat is een interessante ervaring. De Amerikanen zijn nog wat onwennig, met name omdat RedNote nog steeds zo heel erg Chinees is. Hun reactie daarop is echter totaal anders dan die van hun eigen politieke leiders. Zij proberen wat Chinees te leren en Chinese gebruikers reiken hun graag de hand om daarbij te helpen. Het plaatje bij deze paragraaf is een screenshot van een tekening waarop Amerikaanse gebruikers naar China varen en daar door Chinese gebruikers verwelkomd worden.

Vredeskatten

De laatste paar weken zijn door AI geproduceerde kattenvideo’s ontzettend populair op RedNote. De nieuwe gebruikers lijken ook deze trend met plezier te omarmen. Bij deze paragraaf heb ik een screenshot geplaatst van een Chinese gebruiker die de nieuwelingen uitnodigt foto’s van hun kat uit te wisselen. Dat doen velen, Chinezen even graag als de nieuwkomers. Vredeskatten in plaats van vredesduiven, waarom niet?

 

 

 

 

Analyse

Deze ontwikkeling is nog te nieuw om er een serieuze analyse op toe te passen, laat staan conclusies uit te trekken. Het lijkt er echter sterk op dat de kern van de aantrekkelijkheid van Chinese apps voor westerse (Amerikaanse) gebruikers de Chinese cultuur is. De sociaal-politieke sfeer is in het westen de laatste jaren steeds meer versoberd en verstard. In China is de sfeer fris en open. In het westen heerst het gevoel dat steeds minder mogelijk is, terwijl men in China, ook als het economisch even iets minder gaat, altijd positief naar de toekomst blijft kijken. Dit spreekt westerse jongeren aan. Zouden TikTok, RedNote en later wellicht nog andere Chinese platforms uiteindelijk de brug kunnen vormen via welke westerse jongeren de nieuwe wereldorde kunnen leren kennen en waarderen? Ik hoop het van harte. Wellicht zullen bij hun politieke leiders dan eindelijk de schellen van de ogen vallen.

Bron: eigen ervaring van de auteur