China blijft volgehouden mee zoeken naar mensen en sporen van het verdwenen Maleisische vliegtuig van vlucht MH370. Solidariteit, verdriet, woede, diplomatieke overwegingen spelen een rol bij de reacties van het publiek en in de media.
Toen maandag de Maleisische overheid meldde dat er op basis van berekeningen van het Britse bedrijf Inmarsat zekerheid was dat het vliegtuig van vlucht MH370 was neergestort in de Indische Oceaan volgden er emotionele uitbarstingen onder familieleden en in de publieke opinie. De familieleden verkeren al bijna drie weken in de onzekerheid, er blijven massa’s onbeantwoorde vragen, er is nog geen bevestiging van de vondst van concrete sporen. De mensen hebben zich soms vastgeklampt aan allerlei (complot)theorieën en de uitleg die maandag werd gegeven was zeer ingewikkeld en onbevredigend. Het kwam tot demonstraties omdat de wanhopige familieleden zeer wantrouwig zijn tegenover de informatie en omdat sommigen denken dat de overheden zich niet genoeg inspannen. Feiten spreken die (begrijpelijke) verdenkingen echter tegen. Sinds het vliegtuig verdwenen is hebben politici, ook de hoogste leiders van het land, en media altijd grote hardnekkigheid getoond dat de hoop nooit mag worden opgegeven tot er zekerheid is en dat de grootst mogelijke inspanningen worden gevraagd.
Oproep om vol te houden
Premier Li Keqiang heeft er na de emoties van de vorige dag op dinsdag nog eens bij Maleisië op aangedrongen om meer details en meer zorgvuldige informatie te geven over wat er kan zijn gebeurd op vlucht MH370 en de speurtocht naar het vermiste vliegtuig. Li benadrukte dat Maleisië de internationale zoektocht verder moet coördineren en Chinese experts moet opnemen in het team dat een grondig onderzoek uitvoert. De zoektocht naar slachtoffers en zelfs pogingen om alsnog mensen te redden blijven in dit stadium de allerhoogste prioriteit houden. De premier zei mee te voelen met het hartverscheurende verdriet van de familieleden. ‘Wij zullen er altijd borg voor staan dat de rechten en belangen van Chinese burgers worden behartigd. Medische, juridische en psychologische hulpverlening zal de verwanten worden geboden’, voegde Li eraan toe.
Overheden en publiek
De Maleisische ambassadeur bezocht samen met Chinese topambtenaren de verwanten in het hotel in Beijing waar ze worden opgevangen. Diplomatieke vertegenwoordigers reisden tussen de beide landen over en weer. Najib Razak, premier van Maleisië en minister voor Transport Hussein hadden een ontmoeting met de Chinese gezant Zhang Yesui. Hussein vroeg om begrip en geduld en wees erop dat ook Maleisië en andere landen het verlies van geliefden moest betreuren. De politici wisselden de laatste informatie uit, beloofden de inspanningen verder te zetten met alle betrokken landen en zegden toe de familieleden goed bij te staan. Xinhua heeft in dat verband twee opmerkelijke berichten, de burgemeester van Perth, Australië, maakt zich op om Chinese en andere families van passagiers te ontvangen en Chinese verzekeringsmaatschappijen zouden aan het persagentschap hebben gemeld dat ze zijn begonnen met het uitkeren van compensatie. De officiële krant Global Times wijst op de moeilijke evenwichtsoefening voor de overheid die moet proberen het juiste midden te zoeken tussen de invloed van de publieke opinie die met soms gerechtvaardigde kritieken komt en de wil om de goede relaties tussen Kuala Lumpur en Beijing en tussen de beide volkeren in stand te houden. De GT betreurt het bijvoorbeeld dat er in China even een hetze was tegen een popzanger uit Maleisië en dat er een scherpe daling is van het aantal toeristen dat een reis naar het land boekt. De krant herinnert eraan dat Maleisië de grootste handelspartner van China is in de ASEAN en dat het land het eerste van die organisatie was om diplomatieke betrekkingen aan te knopen met de Volksrepubliek.
De zoektocht vandaag
Piloten, zeelui, wetenschappelijke onderzoekers van Australië, Nieuw Zeeland, China, de VS, Groot Brittannië, Japan en Zuid-Korea zijn samen aan het werk in een enorm en afgelegen gebied. De Australian Maritime Safety Authority (AMSA) meldt dat er op dit moment 11 vliegtuigen, waaronder 1 Chinees en vijf schepen, waarvan vier Chinese, een terrein van in totaal 78.000 vierkante km in het zuidelijke deel van de Indische Oceaan uitkammen. Soms moet de speurtocht worden stilgelegd vanwege de weersomstandigheden, zoals vandaag donderdag het geval is. De ministers van defensie van de VS en van Groot Brittannië hebben verklaard dat werkelijk geen enkele hypothese over de oorzaak van de verdwijning mag worden uitgesloten, ook niet die van een terroristische aanslag. Volledige zekerheid komt er volgens hen pas als de in de cockpit gemaakte opnamen worden gevonden. Intussen mag de Amerikaanse FBI wel al de computergegevens onderzoeken die waren gewist van de vluchtsimulator die in Maleisië in het huis van de piloot werden gevonden. Chinese media houden dat soort feiten nauwgezet bij en berichten over welke Chinese vliegtuigen, schepen en installaties worden ingezet bij de zoektocht naar mensen en wrakstukken.
Het internationale onderzoeksteam in Maleisië heeft nieuwe informatie doorgegeven aan ATSB, het Australian Transport Safety Bureau. Deze instelling heeft daarop besloten om de focus van de zoektocht te verleggen naar een gebied dat 1.100 kilometer ten noordoosten ligt van waar tot nog toe werd aangenomen dat men wrakstukken zou kunnen vinden. Het nieuwe doelgebied is 319.000 vierkante kilometer groot, en ligt op 1.850 kilometer van Perth. De diepte van de oceaan is er tussen 2.000 en 4.000 meter. De Australische Geospatial-Intelligence Organization (AGO) laat er satellietbeelden van nemen.
De familieleden van de passagiers vormen meer en meer een hechte groep. Zij staan in contact met de hun eigen overheid en die van Maleisië. Sommigen onder hen zouden volgens de Chinees-Amerikaanse psychiater Paul Yin geleidelijk aan de fatale uitkomst van het onderzoek aanvaarden. Anderen blijven hopen. Yin is opgeleid in Taiwan en in de VS. Hij ging naar het hotel waar de families worden opgevangen om een bekende hulp te bieden en is daar gebleven om psychologisch vrijwilligerswerk te doen. Yin wijt de reactie van de familieleden, die zich eerder deze week leek te richten tegen Maleisië, aan wat hen is overkomen en aan het gevoel dat niemand anders dan lotgenoten hen echt kan begrijpen.
Bronnen: Xinhua, BBC, Global Times
Logboeken en speciale reportages in Chinese media:
http://news.xinhuanet.com/english/world/2014-03/10/c_133173895.htm
http://www.globaltimes.cn/SPECIALCOVERAGE/Malaysianmissingflight.aspx
Webpagina’s om het Chinese publiek te informeren over de Maleisische inspanningen en een gunstiger beeld te geven van Maleisië http://www.xinhuanet.com/english/malaysia/index.htm
video
http://english.cntv.cn/2014/03/27/VIDE1395865318677142.shtml
Death toll from Shanxi road accident rises to 31
Xinhua and Staff Reporter 2014-03-14 16:04 (GMT+8)
Smoke billowing from the mouth of the tunnel in Jincheng, Shanxi province, Mar. 1. (Photo/Xinhua)
The death toll from a truck collision and an ensuing explosion in northern China’s Shanxi province has risen to 31, with nine others still missing, authorities said on Thursday.
Na dit bericht niks meer hierover kunnen vinden in de Chinese pers. Is er onderzoek gedaan? Zijn er nog meer slachtoffers gevonden?
De terroristische aanslag in Kunming werd beschouwde als het Chinese “9/11”. Was er slachtofferzorg? Niks meer over gehoord.
Hoe kun je nou verwachten dat mensen de Chinese officiële voorlichting vertrouwen? Alle onthullingen over deze rampvlucht komen van westerse onderzoeksjournalistiek. Geen spoor van kritische Chinese onderzoeken. De verkeerde info over wrakstukken die door een Chinese satelliet zouden zijn opgespoord, het weigeren om dichtbijzijnde schepen te laten meezoeken?