HNA concentreert investeringen op ontwikkeling Hainan

Hainan Airlines groep dat zich verder van prestigieuze investeringen ontdoet, gaat zich voortaan resoluut toeleggen op de ontwikkeling van Hainan. De groep wil zowel investeren in luchtvaart, logistiek als in toerisme.

Dit jaar al verkochte activa

Hainan Airlines begon 25 jaar geleden met 4 vliegtuigen die de verbindingen verzekerden met het vasteland. De groep groeide uit tot de grootste Chinese luchtvaartmaatschappij met privé-inbreng. Het is nu ook op Hainan het grootste conglomeraat met 30.000 personeelsleden. Sinds 2015 spendeerde het voor 40 miljard dollar en kocht van golfterreinen, een kwart van de Hilton hotels tot een aandeel in Deutsche Bank. Het duurde niet lang vooraleer de regulateurs in het vizier kregen dat de groep zich te sterk in de schulden stak. Banken keerden met tegenzin nog krediet uit of verhoogden hun tarieven. Dit deed de schuldenlast vorig jaar oplopen met 60% tot 32 miljard yuan, zo meldt Bloomberg. Nadat de controleur gewaarschuwd had, heeft de groep al voor 16 miljard dollar activa verkocht zodat de schuldgraad verbeterde.
Nu heeft HNA beloofd haar beleid af te stemmen op de regeringspolitiek ter ontwikkeling van het eiland Hainan. De groep die de grootste werkgever is op het eiland met zijn 9,2 miljoen inwoners, wil daarbij vooral luchtvaart, logistiek en toerisme ontwikkelen. Hainan heeft nog altijd het vierde kleinste brp van alle Chinese provincies, autonome regio’s en municipaliteiten.

Plannen

Vooreerst wil het de drie luchtvaartmaatschappijen die het bezit, gebruiken om de transportverbindingen met het eiland uit te breiden. Voorts zal de groep meewerken door logistieke opslagplaatsen te bouwen aan de uitbouw van Hainan als vrijhandelshaven, zo beloofde stichter voorzitter Chen Feng aan de South China Morning Post. De regering wil immers tegen 2020 van Hainan een vrijhandelszone maken, de multinationals vragen om er hun HQ te vestigen en paspoorthouders van 59 landen (waarbij België) een gratis visum verlenen vanaf 1 mei.

Om dit regeringsplan te ondersteunen, is HNA van plan de komende 3 tot 5 jaar 40 internationale verbindingen van en naar Hainan toe te voegen. Haikou waar Hainan Airlines 25 jaar geleden gesticht werd, wordt de uitvalsbasis naar China, Zuid-Korea en naar Zuidwest Azië. Chen bevestigt dat ook Hong Kong Airlines en Hong Kong Express routes zullen openen die afgestemd zijn op de nieuwe zijderoutes. HNA zal investeren in een nieuwe luchthaven te Sanya die tegen 2025 38 miljoen passagiers moet kunnen afhandelen. De 4 landingsbanen zullen operationeel zijn tegen eind 2020. Met de 4 luchtvaarthubs in Haikou, Sanya, Danzhou en Boao die HNA heeft en en de bouw van opslagplaatsen evenals logistieke bases wil zijn bedrijf het eiland helpen om een internationale luchtvracht hub te worden. HNA opent in januari zijn luchtvrachtroute naar Sydney en daarna de komende vijf jaar nog meer dan 40 internationale vrachtroutes. Het  liet eveneens het oog vallen op de gezondheidszorg en bouwt er het Hainan Chihang International Hospital dat binnen een jaar operationeel moet zijn.
Bron: SCMP

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *