HNA-groep verkoopt activa om schulden af te lossen

Omdat de banken terughoudend zijn om de groep HNA nog verder ongeremd kredieten te verstrekken, is de groep van plan om vastgoed activa in meerdere landen te verkopen. Het voelt zich verplicht tot de verkoop over te gaan omdat het dit en volgend jaar 20 miljard dollar aan leningen moet terug betalen.

Hoofdkwartier op Hainan

In januari maakte de groep rond Hainan Airlines bekend 15 miljard te kort te komen. In tegenstelling tot vorige jaren zijn de staatsbanken minder geneigd dan vroeger het gat onvoorwaardelijk te dichten. Al in juni vorig jaar werd de groep door de bankregulateur genoemd bij het viertal grote bedrijven dat zich te sterk in buitenlandse schulden had gestoken. Onrustwekkend is dat de voorbije twee maanden de helft van de beursgenoteerde filialen van de groep hun noteringen stopten omdat de aandelen te sterk achteruit gingen. De groep moet dit en volgend jaar immers voor 20 miljard dollar schulden/obligaties terug betalen. Om dit te kunnen, is de groep van plan om de komende 6 maanden voor 100 miljard yuan aan activa te verkopen.

Participaties

In totaal beschikt de groep voor 146 miljard dollar aan activa en deze gaan van luchthavens, vrachtwagen bedrijven, shipping groepen tot en met aandelen in Deutsche Bank en de Hilton hotel keten. De voorbije jaren kocht het concern voor ongeveer 40 miljard dollar wereldwijd: 13% van het kapitaal bij Virgin Australië, bij de VS-informaticaverdeler Ingram Micro, de hotelgroep Carlson, 49% bij het Franse Aigle Azur, aandelen in Azul (hoofdaandeelhouder TAP Portugal), 25% van Hilton. De groep heeft ook aandelen in Hainan Airlines, Grand China Airlines, Hong Kong Airlines, Tianjin Airlines, Lucky Air, West Air en Yangtze River Express.
Om deze strategische activa te kopen beschikte de groep over steun van de staatsbanken. De machtige China Development Bank die voor 50 miljard yuan leningen heeft toegekend,  blijft achter de groep staan. Feit is dat toerisme een sector in bloei is want vorig jaar gingen de bestedingen van Chinezen in het buitenland er op vooruit met 12%. Het is overigens China die de groei van het toerisme wereldwijd trekt. Hainan Airlines is voorts de enige Chinese luchtvaartmaatschappij die de 5 sterren onderscheiding kreeg van Skytrax. HNA argumenteert dat het van zijn 800 miljard yuan aan kredietlijnen bij de banken, nog 300 miljard yuan heeft uitstaan die niet gebruikt zijn.

Verkoop

Stichter en baas Chen Feng

Toch is de groep al begonnen met het verkopen van patrimonium. Vorige week kondigde filiaal Hong Kong International Construction Investment Management Group aan dat het twee van de vier stukken grond op de voormalige Kai Tak luchthaven zou verkopen aan Henderson Land Development en dit voor een goede twee miljard dollar. Van de 290.000 werknemers stelt HNA 6000 arbeidskrachten te werk in Hongkong. De voorbije maanden verkocht de groep nog een gebouw in Sydney aan de Blackstone groep voor 161 miljoen dollar, meldt Reuters. Dezelfde bron citeert een topman die zegt dat HNA ook activa in New York wil verkopen na een interne herbeoordeling van de vastgoed activa. Bloomberg bevestigt dat HNA voor 4 miljard dollar aan activa in de VS wil te gelde maken.
De verkoop doet denken aan de herorganisatie van de groep Wanda dat ook activa verkocht in functie van een vernieuwde strategie. In mei vorig jaar kocht HNA 9,2% van Deutsche Bank. Zopas werd bekend dat dit aandeel verminderd wordt tot 8,8%. In december zei bestuurslid Zhao Quan nog dat toerisme en luchtvaart geld binnenbrengen. CITIC Securities beweert dat de in China beursgenoteerde bedrijven er een stuk gezonder voorstaan dat de overzeese filialen en de financiële holding.
Nog een pikant detail is dat voormalig Trump-adviseur Anthony Scaramucci zijn firma SkyBridge Capital wilde verkopen aan HNA. De Financial Times beweert dat de voornaamste struikelsteen voor het Committee on Foreign Investment in the United States (CFIUS) de onzekerheid is over wie uiteindelijk HNA controleert. Meer bepaald zoekt CFIUS uit of de groep gecontroleerd wordt door de regering.
Bronnen: FT, globaltimes.cn, www.businesstravel.fr, Bloomberg

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *