Hoewel China wereldwijd 30% van de wagens vervaardigt, komen maar 5% van de autochips uit China. Omdat de auto’s geen geavanceerde chips vergen, wil China zich nu toeleggen op de productie van eigen autochips om zo minder afhankelijk te zijn van het buitenland.
Het chiptekort deed zich gevoelen eind 2020. Het werd veroorzaakt door verschillende factoren. De pandemie deed de vraag naar consumentenelektronica thuis stijgen, tijdens de acute fase van Covid steeg de vraag naar auto’s om het openbaar vervoer te vermijden en Chinese bedrijven die bang waren van de VS boycot hadden in groten getale chips ingeslagen. De crisis verergerde met de winterstorm in Texas die de chipproductie verminderde en met een brand in de Japanse Renesas fabriek die voor een maand dicht was. Een aantal autobedrijven als Volkswagen, GM en de Chinese starter Nio moesten hun productieplannen aanpassen. Nio verwacht het hoogste tekort tijdens het tweede kwartaal. Volgens ondersecretaris Li Shaohua van de China Association of Automobile Manufacturers, moesten de binnenlandse autoproducenten hun productie tijdens de twee eerste maanden verminderen met 5 tot 8 %. Een anonieme topman uit een autobedrijf zei aan China Daily dat de prijs van sommige autochips steeg van 70 yuan voor de pandemie naar 2000 yuan nu.
Capaciteit
Verwacht wordt dat een benzinewagen in 2022 934 chips nodig heeft en een elektrische wagen 1459 aldus de China Association of Automobile Manufacturers; In 2017 waren dat respectievelijk 580 en 813. Ondervoorzitter T.M. Muller van Volkswagen Group China meent dat er in de toekomst tussen 6000 en 10.000 chips in een wagen zullen zitten en hij verwacht dat 80% van de innovaties in de auto-industrie gebaseerd zullen zijn op de halfgeleiders.
Covoorzitter van de China Automotive Chip Industry Innovation Strategic Alliance vindt dat China nu de capaciteit bezit om het chiptekort te overwinnen. De meeste chipbedrijven zijn immers in staat de benodigde chips te vervaardigen met nodes tussen 28 en 40 nanometer. China heeft echter nog geen ecosysteem voor het ontwerp, de productie en de toepassing van deze autochips. Nochtans is China het land met de grootste automarkt zowel qua productie als qua verkoop. Momenteel wordt één derde van de wagens in China vervaardigd en in de toekomst zou het de helft kunnen worden.
Nood een deugd
Hoewel Chinese autoproducenten eerder buitenlandse chipproducenten vertrouwden, beginnen meerdere producenten partnerschappen aan te gaan met binnenlandse chipproducenten. Deze Chinese bedrijven drijven hun onderzoek en ontwikkeling op en de hoop is dat ze kunnen toetreden tot de reguliere toeleveringsketen van autofabrikanten. Zo wordt van de nood een deugd gemaakt. Consultancy AlixPartners raamt immers dat het chiptekort de wereldwijde autoindustrie dit jaar $60 miljard aan omzet zal kosten. Een versterking van de eigen chipsector kan leiden tot een meer stabiele toeleveringsketen in de toekomst die overigens meer verbonden en slimme wagens zal omvatten. Momenteel vervaardigt China maar 5% van de wereldwijde autochips.
Praktijk
In maart heeft SAIC Motor de handen ineen geslagen met het slim chipbedrijf Horizon Robotics. Dit bedrijf telt ook BYD, Changan Auto, SAIC Motor en Great Wall Motors als partners. Volkswagen topman -en ook van GMs Chinese partner SAIC– Yang Xiaodong legt uit dat de samenwerking ten volle probeert de wederzijdse sterke punten te valoriseren om zo tot een nieuw samenwerkingsmodel te komen in AI-ontwikkeling voor auto’s. Horizon Robotics Stichter en CEO Yu Kai hoopt dat zijn chips tegen 2023 geïnstalleerd zouden worden in de helft van de Chinese markt, wat meer zou zijn dan de concurrenten Mobileye en Nvidia.
Tijdens de parlementaire zittingen zei SAIC voorzitter Chen Hong al in tien chipfirma’s te hebben geïnvesteerd. Het chipfiliaal van Dongfeng Motor hoopt nog dit jaar met massaproductie te starten in zijn fabriek die jaarlijks 300.000 sets van van power chip-modules kan vervaardigen. Ook Zhu Huarong van Ford’s Chinese partner Changan roept zijn collega’s op om meer binnenlandse chips te aanvaarden. In 2020 voerde China 543 miljard eenheden chips in ter waarde van $ 350 miljard.
Het eerste merk met chips van Horizon was Changan’s UNI-T SUV dat in juni 2020 op de markt kwam. Drie maanden later volgde een SUV van Chery die zelfstandig rijden van niveau 2 mogelijk maakt door Horizon’s Journey 2 processor. Tenslotte verklaarde starter Ecarx dat gesteund wordt door Geely en Baidu dat hun joint-venture met ARM-China al volgend jaar van plan is chips te leveren van 7 nanometer. Deze chips zijn performanter en dus geschikt voor slimme wagens.
Bronnen: China Daily, yahoo finance