De varkenspest heeft de prijs van varken sterk doen stijgen op het ogenblik dat de eerste binnen-en buitenlandse merken vleesvervangers de Chinese markt betreden. Toch hebben die twee segmenten een andere invalshoek. De buitenlandse merken focussen op vegetarische burgers terwijl de Chinese hun product verwerken in mooncakes of dumplings.
Zoals we eerder schreven wordt voor het tweede semester een verhoging van de varkensprijs verwacht van 70% en in sommige provincies tot 90%. Dit is een gunstige voedingsbodem voor de in China beginnende sector van vlees vervangende producten en de buitenlandse concurrentie die ook de Chinese markt wil betreden. Een jaar geleden stichtte Liu Zhongming met partner Yantai Shuangta Foods Zhenmeat dat eerst begon met vervangers die sterk leken op vleesballetjes en traditionele knoedels. Met het half herfst festival verstuurde Zhenmeat 3000 dozen mooncakes uit die elk 6 ronde pasteitjes bevatte met op erwt gebaseerd ‘vlees’. Dat vele klanten op Taobao Engelse namen gebruiken, wijst er op dat wellicht een groot gedeelte van de klanten buitenlanders zijn. Omdat het initiatief aanslaat, is Zhenmeat van plan zijn gamma uit te breiden. Bedoeling is vervangers te vinden die zowel de textuur en de smaak van spek en vet varkensvlees dicht imiteren, aldus Liu. Hij werkt daarvoor samen met Beijing Technology and Business University en Shuangta Food uit Shandong.
Het bedrijf Shenzhen Whole Perfect Food bezit al sinds 1993 een groot gamma van 100 vlees vervangende producten meestal op basis van soja op de markt en breidt dit nog uit. In het verleden bestonden de klanten meestal uit Boeddhistische vegetariërs. Whole Perfect Food heeft overigens partnerschappen met de Hema-keten van Alibaba als met de Yonghui Superstores die gesteund wordt door Tencent. Hamproducent Jinzi Ham zag zijn aandelen met de helft stijgen bij de aankondiging in oktober dat het zou ’vlees’ verkopen op basis van plantaardige proteïne en dit ontwikkelde met Danisco (China) Investment, een filiaal van VS-firma DuPont. Ook de Chinese groep MYS kondigde aan onderzoek te verrichten naar gelijkaardige producten.
Markt
Volgens Euromonitor is de Chinese markt van vlees vervangende producten sinds 2014 met één derde gegroeid tot 9,7 miljard $ vorig jaar. Vanuit het buitenland willen ook Beyond Meat en Impossible Foods hun vleesvervangers op de Chinese markt lanceren. Zij mikken vooral op het vervaardigen van burgers. Impossible Foods bestempelt China als haar exportmarkt bij uitstek. Voorzitter Seth Goldman van Beyond Meat is van plan zijn producten voor de Chinese markt aan te passen. Volgend jaar start hij de productie op in Azië vooraleer zich naar China te richten. Beide hebben al partnerschappen met verdelers in China.
Directeur Mathilda Ho van voeding durfkapitaalfirma Bits x Bites te Shanghai gelooft wel dat de dure prijs van varkensvlees een driver wordt van meer vlees vervangende producten. Toch waarschuwt ze dat het niet voldoende is om bij proteïne van erwten en soja additieven toe te voegen. ‘Dit is geen innovatie’ merkt ze op ‘en de smaak is slecht’. De textuur is ook de sleutel, zo merkt stichter Zhang Xinliang op van het 6 jaar oude Ningbo Sulian Food. De textuur van de Yangzhou vleesbal heeft kuiltjes terwijl de hotpot vleesballen knapperig zijn. Kortom het gevecht om de smaak bij de vleesvervangers kan beginnen.
Bronnen Abacusnews.com , China Daily