Over enkele dagen zal het nog maar 7,5 uur kosten om van Beijing naar Guangzhou te reizen met hogesnelheidstreinen.
De 2.300km tussen de beide miljoenensteden, min of meer de afstand Stockholm – Barcelona, zal vanaf 20 juni door de hogesnelheidstreinen worden afgelegd tegen 350km/h, tegenover 310km/h zoals tot nog toe. Op de route liggen andere grote steden zoals Shijiazhuang (hoofdstad Hebei), Zhengzhou (hoofdstad Henan), Wuhan (hoofdstad Hubei) en Changsha (hoofdstad Hunan).
Grensoverschrijdend
De hogesnelheidslijn tussen Beijing en Guangzhou (ook bekend als Kanton) bestaat minder dan tien jaar en heeft sinds de openstelling al 1,6 miljard reizigers vervoer geboden. De route is inmiddels uitgebreid tot Shenzhen en Hongkong. In de laatste 36 km overschrijdt de trein de grens tussen Shenzhen en Hongkong. Dat traject is in september 2018 ingehuldigd. Het is ‘de enige Chinese hogesnelheidslijn die een grens oversteekt waarvoor immigratie en douane-inklaring vereist zijn’.
Klant is koning
Elke dag rijden er vijf hogesnelheidstreinen overdag en evenveel ’s nachts van Beijing naar Guangzhou in het zuiden van China en met dezelfde frequentie rijden er hst’s direct naar het noorden. Nachttreinen rijden meestal met een lagere snelheid. Dan is er een gemiddelde reistijd van ongeveer 10 uur. (voornamelijk om niet midden in de nacht te vertrekken of aan te komen). De kosten voor een enkele reis tweede klas bedragen ongeveer €120. Wil je liever trager of goedkoper reizen? Dat kan, met de gewone trein. De reis duurt dan 22 tot 29 uur. ‘Harde’ bedden zijn beschikbaar tegen €60 of je kunt een ‘harde’ zitplaats nemen voor €30.
Nationaal
Het hsl-net van China telt 38.000km en per dag rijden er meer dan7.400 hst’s. Vooral voor ‘relatief korte’ afstanden tussen grote steden met geïntegreerde economieën zijn er veel hogesnelheidstreinen. Zo rijden er elke dag ongeveer 90 heen en weer tussen Changsha en Wuhan en evenveel tussen Chengdu en Chongqing of tussen Changsha en Guangzhou (Kanton). Op de route Shanghai – Hangzhou rijden er ongeveer 150 hogesnelheidstreinen per dag.
De kracht van (hogesnelheids)treinen
Tegenwoordig is er een verbinding met het hsl-net tussen 92% van de Chinese steden met 500.000 inwoners of meer. Het plan is om dit spoorwegennet tegen 2025 uit te breiden tot 50.000km. En bedenk dan dat het net van hogesnelheidstreinen vandaag ‘slechts’ ongeveer 30% van het totale spoorwegnet van China uitmaakt. Dit geeft het belang aan van de spoorwegen met reguliere of met hogesnelheidstreinen, voor de sociaaleconomische integratie van regio’s met hun diverse landschappen, klimaten, culturen en stedelijke/zakelijke omgevingen in dit enorme land.
Oorspronkelijk stuk: High speed trains pulling in Guangzhou South station at night…
Met dank aan onze correspondent in Beijing, Gordon Dumoulin. Hij is de ‘ooggetuige’ van ChinaSquare in China.
Extra info en afbeeldingen van Wikipedia.