De Franse president Hollande is op 25 en 26 april op bezoek in Beijing en Sjanghai. Het bezoek is hoofdzakelijk gericht op economische samenwerking. De zwakke prestaties van de Franse economie zijn daar niet vreemd aan.
Hollande is het eerste Westerse staatshoofd dat door de nieuwe Chinese president ontvangen wordt. Hij is vergezeld door een uitgebreid gezelschap Franse zakenlui. Er is al een intentieverklaring ondertekend voor de aankoop van 60 Airbus vliegtuigen. Het gaat om zowat 7,7 miljard dollar.
Frankrijk heeft momenteel volgens eigen statistieken een handelstekort van 21 miljard euro met China, volgens Chinese statistieken echter slechts 2,8 miljard dollar (het verschil komt vooral door een andere behandeling van goederen die door derde landen zoals Hongkong passeren). De uitvoer naar China opdrijven moet het deficit verkleinen en ook de zwakke economische toestand in Frankrijk oppeppen. Mede daarom heeft premier Fabius de toppolitica en burgemeester van Rijsel Martine Aubry benoemd als ‘speciale vertegenwoordiger’ voor China.
De Fransen hebben in 2012 vier keer meer in China geïnvesteerd dan de Chinezen in Frankrijk. De Chinese investeringen in Frankrijk bedragen in het totaal 1,8 miljard dollar en daarmee zijn 7.000 banen gemoeid.
Naast de Airbus deal wordt ook een groot contract voor Areva verwacht, voor de bouw van een fabriek voor de verwerking van kernafval. Renault van zijn kant hoopt op vooruitgang in zijn onderhandelingen voor een nieuwe Renault fabriek in Wuhan. Ook in de landbouw en voedselsector hopen Franse firma’s meer uit te voeren. Stadsontwikkeling, nutsvoorzieningen en gezondheidszorg zijn andere interessante sectoren voor samenwerking. China van zijn kant heeft wel interesse in bepaalde hoogwaardige technologieproducten (waaronder Franse wapens) en hoopt dat de Fransen de embargo’s hierop wat losser kunnen maken.
In de EU is Duitsland de onbetwiste leider met 5% van de Chinese buitenlandse handel. Frankrijk blijft steken op 1,3%. Duitsland heeft in China het imago van een betrouwbare machinefabrikant terwijl Frankrijk doorgaat als het land van de luxegoederen. Airbus en Areva moeten deze tendens helpen ombuigen en aantonen dat Frankrijk ook industrieel op de kaart staat. Bovendien moet Hollande de Chinezen nog maar eens proberen te overtuigen dat de eurozone stabiel is.
Frankrijk heeft ook nog steeds een politieke handicap goed te maken. De Chinezen waren geschokt toen de Olympische fakkel voor Beijing in 2008 in Parijs bij ernstige incidenten gedoofd werd en toenmalig president Sarkozy verklaarde dat hij niet naar Beijing zou gaan (hoewel hij later van zijn boycot terugkwam). Er is ook nog een ontmoeting met de dalai lama geweest (volgens sommigen op aandringen vanCarla Bruni). Hollande zal moeten bewijzen dat met hem daarentegen constructieve stabiele relaties mogelijk zijn.
Politiek zal er tussen Frankrijk en China, beiden permanente leden van de Veiligheidsraad en kernmogendheden, zeker gesproken worden over Iran, Syrië en Korea. China zal ook vragen dat Frankrijk de EU in een meer positieve richting duwt om verdere handelsconflicten te vermijden. De Franse militaire operaties in Mali en andere Afrikaanse landen en de toekomstige rol van zowel Frankrijk als China in Afrika vormen nog een thema waar zowel concurrentie als samenwerking kunnen besproken worden.
In 2014 wordt de vijftigste verjaardag van de diplomatieke betrekkingen gevierd. (President de Gaulle was het eerste westerse staatshoofd dat tegen de VS inging en de Volksrepubliek erkende). Dit zal met een uitgebreid cultureel programma gevierd worden. Er studeren momenteel 30.000 Chinezen in Frankrijk en 70.000 Fransen leren Chinees.
De Britse premier Cameron heeft zijn bezoek aan Chiuna afgelast nadat duidelijk werd dat hij door geen van China’s topleiders zou ontvangen worden. Dit zou dan weer te maken hebben met zijn ontmoeting met de Dalai Lama.
Bronnen: Xinhua, AFP.