Hollywood populair in China

In China zijn actiefilms zeer populair. Op dat vlak is een concurrentieslag aan de gang tussen de Chinese producenten en Hollywood.

Painted Skin II


De Chinese film die tot nu meest opbracht is “ Painted skin II: The Resurrection”. Het scenario is gebaseerd op een traditioneel verhaal over een vos-duivel die zich vermomt als mooie vrouw. De film, geproduceerd door Ningxia Film samen met de grote filmverdeler Huayi, kostte 150 miljoen yuan en zit vol speciale effecten en kleding en epische gevechtsscenes.
“The Fugitive” werd in 1994 als eerste Amerikaanse film in de Chinese cinema’s getoond. Vandaag rijven Hollywood films zowat twee derden binnen van de Chinese cinema-opbrengsten. De Chinese film zit in het defensief. Volgens buitenlandse experts is dit niet te wijten aan te kleine budgetten of gebrek aan technische snufjes, maar doordat Chinese films te weinig origineel, te braaf zijn, om zeker geen problemen met de filmcensuur te hebben.
De overheid probeert in de feiten wel de Chinese film te ondersteunen. Zo was het succes van  “ Painted skin II: The Resurrection”gedeeltelijk te danken aan vertraagde goedkeuring van nieuwe Hollywoodfilms door de Chinese filmregulator deze zomer.
De verdeling van buitenlandse films gebeurt door een staatsbedrijf. Opnieuw volgens buitenlandse waarnemers, zou dit bedrijf verschillende buitenlandse kassuccessen tegelijk uitbrengen, zodat ze tegen elkaar in concurrentie komen en er dode periodes ontstaan waarin de Chinese film minder concurrentie heeft.
Op dit ogenblik worden er jaarlijks 50 buitenlandse films vertoond in de Chinese cinema’s. De 20 belangrijkste daarvan ontvangen als vergoeding een kwart van de cinemaopbrengsten. De 30 anderen krijgen een forfaitaire som voor de rechten. De opening van de Chinese markt gaat echter verder. Toen de Amerikaanse vice-president dit jaar in China was, versierde hij een vergunning voor 14 bijkomende 3D of IMAX producties.
De Hollywood en Hongkong studio’s zien de zaken echter grootser. De nieuwe trend is coproducties met Chinese filmstudio’s en met bekende vedetten. Zo  omzeilen ze de invoerquota, en de Chinezen doen technische expertise op. De resultaten van deze samenwerking krijgen bij het publiek een gemengd onthaal. Volgens sommigen komt dit omdat ze niet echt tot één van beide culturen behoren en ook de samenwerking voor de productie en marketing is niet evident.
(Bron: China Economic Review)

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *