155 Chinezen vast in Kachin wegens houtsmokkel (upd)

2000 personen waarbij honderden Chinezen zouden in de val zitten in de Myanmar deelstaat Kachin waar hevige gevechten plaats vinden tussen het leger en het rebellenleger KIA. Duowei onthult dat de VS vorige week een hooggeplaatste delegatie naar het land stuurde die poolshoogte ging nemen in Kachin en ook het leger wilde overhalen om tijdens de geplande verkiezingen Suu Kyi toe te laten als presidentskandidaat.

kiasold

KIA-soldaat


Niet minder dan 2000 personen zouden vast zitten vast in de oorlogszone waar het naar onafhankelijkheid strevend rebellenleger in hevige gevechten verwikkeld is met het leger. Vluchtelingen en kinderen zoeken Boeddhistische kloosters en kerken op, aldus AP. Er is een tekort aan geneesmiddelen en voeding en het leger verhindert dat zij die willen vluchten overgezet worden, aldus nog de media vorige week. Het Chinees ministerie van Buitenlandse zaken heeft echter meegedeeld dat de 155 Chinezen die vast zitten dit zijn wegens onwettelijke houtsmokkel.
De laatste ronde van geweld brak uit toen de minister van Transport die het gebied bezocht gedurende korte tijd gegijzeld werd. Hij kwam vrij maar drie politieagenten die hem begeleiden zijn nog in KIA handen. Vorig jaar in mei kwamen de regering en het KIA tijdens vredegesprekken overeen om een bemiddelingsteam op te zetten, maar toch waren er vorig jaar nog een drietal confrontaties tussen beide legers.

VS-strategie

In oktober vinden zowel parlementaire als presidentsverkiezingen plaats in het land. Afgelopen week ontving Myanmar het bezoek van een hooggeplaatste VS-missie om ter plaatse poolshoogte te gaan nemen want ze bezochten de Kachin hoofdstad Myitkyina om over de mensenrechten te praten, zo meldt de website Duowei. De gesprekken over de mensenrechten vonden plaats in de nationale hoofdstad Naypyidaw, aldus VS-ambassadeur Derek Mitchell.
De delegatie werd geleid door assistent minister mensenrechten Tom Malinowski, maar het interessante is dat zowel deVSMYANMAR onderbevelhebber van het US Pacific Command  Luitenant Generaal Anthony Crutchfield aanwezig was en assistent-minister voor defensie Oost-Azië David Helvey. Voor de discussies over de mensenrechten ontmoetten Crutchfield en andere topofficieren de Algemene Staf, het commando van de Myitkyina Militaire Regio en brigadeofficieren uit de frontlijn. Ze ontvingen informatie uit de eerste hand en keken toe hoe de eerste reeks soldaten die na hun opleiding in de VS terugkeerden naar de frontlijn.
Volgens Duowei wou het bezoek controle krijgen zowel over het leger, over de National League for Democracy (NLD) van Aung San Suu Kyi’s en de opstandige milities. Naar verluidt wil president Obama dat de geplande verkiezingen een “democratisch model” worden voor de omringende landen en het is niet moeilijk wie hij daarmee bedoelt. De VS wil vooral druk uitoefenen opdat het leger aanvaardt dat Aung San Suu Kyi zich presidentskandidaat zou kunnen stellen. Indien de VS er in slaagt een pro VS bewind in Myanmar in te stellen, zou dit een aardige pad in de korf van China betekenen omdat de oliepijplijnen die door Myanmar lopen de vierde grootste bron van olie invoer betekenen voor China. Meteen betekent dit het verhinderen van de Maritieme zijderoute van de 21-ste eeuw waarin Myanmar in een strategische positie zit.

Vrachtverkeer

chinashippinglineTwee containerrederijen zijn van plan om te profiteren van de bloeiende handel tussen China en Myanmar door het opzetten van rechtstreekse verbindingen tussen Shanghai en Yangon. Het gaat om China Shipping Container Lines (CSCL) en MCC Transport, een filiaal van de AP Moeller-Maersk Groep die kleinere vaartuigen zullen inzetten vanaf 25 januari. Totnutoe gebeurde de verscheping van vracht naar het land via Singapore of Maleisië waar de overslag gebeurde. De handel tussen Myanmar en China groeide tussen 2009en 2013 met 16% gemiddeld per jaar. In 2013 voerde Myanmar voor $ 7,3 miljard in van zijn grootste handelspartner China. Vorig jaar zou het volume aan vracht per container zijn aangegroeid met 30% tot 350.000, aldus woordvoerder van China Shipping. Door de rechtstreekse verbinding kan de tijd worden beperkt tot 13 dagen. De beperkte diepgang van de haven in Yangon maakt het echter noodzakelijk dat enkel kleinere schepen van 1000 tot 1100 teu zullen worden ingezet voor de nieuwe rechtstreekse dienst.
Bronnen: China Daily, wantchinatimes, SCMP

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *