Door de trek van nijverheidstakken naar het binnenland leveren de havens van Hong Kong en Shenzhen zwakkere resultaten af ten nadele van Shanghai en Ningbo die ten volle profiteren van de verhuis door bepaalde nijverheden naar het binnenland.
De officiële cijfers liegen er niet om. De container-overslag in de 10 grootste Chinese havens steeg gemiddeld met 12,3 % gedurende de eerste twee maanden van het jaar. In Shenzhen steeg de containeroverslag “maar” met 3,6 % en daalde de cargo met 2,3 %. De haven van Hong Kong zag zijn containertrafiek ook maar stijgen met 2,4 % terwijl deze in Shanghai toenam met 12,3 % en de cargo er met 9 % vooruitging. De verklaring hiervan ligt in het feit dat de regio rond Shanghai minder arbeidsintensieve- en meer technologisch hoogstaande goederen verscheept dan de havens in de Parelrivierdelta. Naar verluidt verliezen de zuidelijke provincies de sectoren schoenen, kleding en speelgoed.
In de toekomst zullen steden als Chongqing en Chengdu hun goederen ook verschepen via Shanghai en Ningbo en niet via Shenzhen en Hong Kong. Guangdong heeft overigens al bedrijven voor skikledij verloren aan het Noorden die verscheept via Qingdao die ook met twee cijfers groeit. Daarbij dringen VS-afnemers in Hong Kong aan dat ze hun ondernemingen zouden verhuizen naar Indië. Indië vertegenwoordigt nu al 40 % van de goedkope kledij in de VS, terwijl Guangdong maar één derde heeft; vijf jaar geleden was de verhouding 50 % voor Guangdong en Indië 15 %. Tot overmaat van ramp denken de Duitse Spoorwegen er aan om een regelmatige treinverbinding naar China op te starten die de tocht op 16 dagen zou brengen, terwijl de reis op zee 35 dagen duurt.
Bron SCMP