Voor de pandemie was daigou waarbij vastelanders in Hongkong meestal luxewaren kochten schering en inslag. Na de pandemie kopen echter almaar meer gewone Hongkongers in het vasteland snacks, voeding en goederen. Dit werkt de integratie van het gebied rond de Grote Baai in de hand.
Voor de pandemie liep daigou volgens de Wikipedia op tot $ 15 miljard jaarlijks. Vastelanders kochten in Hongkong meestal luxewaren op die ze op het thuisfront verkochten. Sommige professionelen maakten van het handeltje zelfs een beroep zij het dat dit sinds 2019 een wettelijke regeling kreeg. Na de pandemie doet zich echter een omgekeerde beweging voor, zij het met minder professionele zakenlui.
Voorbeelden
De 27 jarige Choi Wun-lam uit Hongkong werkt te Shenzhen en om niet met lege handen naar huis terug te keren, koopt ze er kwaliteitsvol voedsel en dagelijkse benodigdheden zoals cakes, bubbelmelkthee, gestoofde eend, enz. Sinds Shenzhen inwoner Tang Tang in maart op sociale media publiciteit plaatste, kreeg ze veel vraag. Die goederen brengt ze mee bij het wekelijks bezoek aan haar vriendje te Hongkong waar ze afspreekt aan een metrostation. Per bestelling van meerdere goederen ontvangt ze 30 yuan en per keer brengt ze 6 bestellingen mee. . De 24 jarige Liu Chuanhao die afstudeerde aan de Universiteit van Shenzhen maakte voor de pandemie maandelijks 20.000 yuan winst met daigou. Nu is zijn inkomen terug op peil aan het komen met inkopen voor kopers uit Hongkong en goederen van snacks tot geneeskrachtige zalven. Hij ontvangt ook bestellingen per mail en gebruikt soms ook een besteldienst die betrouwbaar en snel levert in het vasteland.
Vroeger en nu
Voorheen was daigou een grootschalige handel van goederen die moeilijk beschikbaar worden op het vasteland en waarbij importbelastingen op luxegoederen werden omzeild. Met de opkomst van de grensoverschrijdende e-commerce werden deze voordelen langzaam uitgehold. Nu is de winst weliswaar kleiner maar hoeft minder van her naar der gehold en is er geen douanerisico.
Jongeren uit Hongkong gebruiken populaire apps als Meituan, Douyin en Xiaohongshu. Ze spreken met beroeps daigoului over prijs en kwaliteit in het mandarijn. De kwaliteit van ettelijke vasteland producten benadert internationale standaarden en ze zijn populair in Hongkong. Veel drankjes en snacks zoals brood, gebak, bubbelmelkthee en barbecue gerechten zijn sterk gegeerd.
Eigenlijk gaan de burgers uit Hongkong liever zelf naar Shenzhen of andere steden om eigen ervaring op te doen. Tijdens de weekends bestaat de helft van de drukte op de nachtmarkten en restaurants van Shenzhen uit bewoners uit Hongkong. Van 22 maart tot 4 april bezochten 540.000 personen uit het vasteland Hongkong maar de tegenovergestelde beweging werd gemaakt door 1,85 miljoen, aldus statistieken van het HKSAR Immigration Department.
Integratie
Waarnemers merken op dat met de ontwikkeling van het internet. de informatiekloof tussen beide delen van China langzaam kleiner werd. Ook het goed ontwikkeld en handig transportnetwerk in het Gebied van de Grote Baai vergemakkelijkt de integratie. Sinds 8 januari hebben Shenzhen en Hongkong de QR codes van de metro op elkaar afgesteld. Er groeit zo een sterker gevoel van regionale entiteit. Voor veel jongeren uit Hongkong is de variatie in de voeding uit het vasteland een eerste stap om kennis te maken met de cultuur. Soms delen de jongeren dezelfde idolen en gaan naar dezelfde live concerten. Zeker is dat deze integratie van het gebied Rond de Grote Baai in de toekomst enkel maar sterker zal worden.
Uit de recente peiling van McKinsey bij 1000 reizigers uit het vasteland blijkt dat 85% nog winkelen en sightseeing in Hongkong als motief aangeeft, maar nieuw is dat ook medische- en financiële diensten als motief van het bezoek worden aangegeven. Of hoe de integratie ervaren wordt vanuit de andere kant.
Bronnen: Global Times, SCMP, Wikipedia