Hongkong start op 28 december met de volledig geautomatiseerde metrolijn Hongkongs South Island Line (East). Op de lijn zullen 10 metrotreinen ingezet worden die vervaardigd werden door CRRC Changchun. Er zijn helemaal geen bestuurders aan boord.
De openingsceremonie met CE Leung dateert van vorige week maar het nieuwe initiatief dat woensdag start is de eerste volledig geautomatiseerde metro zonder bestuurder met intellectuele Chinese eigendomsrechten aldus Thepaper.cn. De 10 nieuw ingezette metrotreinen bestaan uit 3 voertuigen die aan 80 km/per uur rijden. De operatie geschiedt volautomatisch met vertrek, opening en sluiting, fout detectie en reiniging. Er zullen zich geen bestuurders aan boord bevinden. Het controlecentrum bewaakt wel via een gesloten televisie circuit. De passagiers zullen ook door de beglazing kunnen kijken vooraan en achteraan de trein. Deze werden vervaardigd door CRRC Changchun Railway Vehicles en zijn de eerste echt geautomatiseerde metrotreinen die rijden in China. Dagelijks zou de lijn gebruikt worden door 170.000 personen.
Theoretisch heeft China 3 metro’s zonder bestuurder: een 4 km geautomatiseerd systeem dat in 2010 opende in Guangzhou, de in 2008 geopende Beijing Airport Express en metrolijn 10 in Shanghai. Volgens specialisten gelden deze lijnen niet strikt als geautomatiseerd omdat er nog chauffeurs aan boord nodig zijn en ook omdat de intellectuele rechten nog buitenlands zijn. China heeft de kerntechnologie nu onder de knie na vele jaren van onderzoek en ontwikkeling. Ook de zuidwestelijke Yanfanglijn die te Beijing in aanbouw is, zal volledig geautomatiseerd zijn met CRRC Changchun voertuigen. Tezelfdertijd heeft zusterbedrijf CRRC Sifang metrovoertuigen zonder chauffeur uitgevoerd naar Singapore. Naar verluidt zou in 2020 de totale lengte van de geautomatiseerde metrolijnen in Beijing 200 km overtreffen en dit is meer dan een vijfde van de totale lengte van de ondergrondse lijnen in de stad.
Bron SCMP