De 500 km lange hoge snelheidslijn tussen de provinciehoofdsteden Wuhan en Zhengzhou werd in gebruik genomen. De 57 miljard yuan kostende lijn halveert de reistijd tot twee uur en betreft een onderdeel van de lijn tussen Peking en Kanton die tegen het jaareinde af moet zijn.
De nieuwe lijn tussen de hoofdsteden van Hubei en Henan werd vrijdag geopend. Met de bouw van de 536 km lange lijn werd al in 2009 begonnen en de kost beloopt 57 miljard yuan. Het betreft een onderdeel van de noord-zuid hsl-lijn tussen Peking en Kanton die tegen het jaareinde klaar moet zijn. Het onderdeel tussen Kanton en Wuhan functioneert al. Elke dag zullen 24 paren treinen op de lijn worden ingezet en over het traject doen ze maar 2 uur i.p.v. 4,5 uur vroeger. De lijn kan de druk op het netwerk rond de nationale feestdag iets ontlasten. Niettegenstaande het beruchte treinongeval met een hst te Wenzhou plant China tegen 2020 een hsl-netwerk van meer dan 18.000 km.
Om de trein te mogen besturen worden de kandidaten geselecteerd uit bestaande treinbestuurders met 500.000 km ervaring. Daarna volgt een maand intensieve training waarna de kandidaten de examens moeten doorstaan. Elke nacht zullen de stellen gedurende 4 uren technisch worden geïnspecteerd. Elke dag doet een paar treinen een testrit zonder passagiers.