HST onvoldoende beschermd tegen blikseminslag upd.

Het recente dodelijke ongeluk met de HST trein in Wenzhou en herhaaldelijke pannes op de nieuwe Beijing-Shanghai HST lijn brengen een controverse naar boven over bliksemafleiders; beide soorten incidenten zijn immers veroorzaakt door blikseminslag.
Experts verwijten nu het ministerie van de spoorwegen dat het geen rekening gehouden heeft met hun waarschuwingen ter zake.  He Jinliang , een specialist van Tsinghua universiteit had voorgesteld goedkope bliksemafleiders op alle pylonen van de HST lijn te plaatsen, doch dat vonden de spoorwegen gezien het grote aantal pylonen toch nog te duur. De spoorwegen weigerden ook een budget ter beschikking te stellen voor onderzoek naar de gevolgen van blikseminslag op de HST. Ook experts van andere instellingen wijzen erop dat bescherming tegen blikseminslag een zwak punt is van de HST. In tegenstelling tot een vliegtuig, dat gebouwd is zodat het geen hinder van een blikseminslag ondervindt, kan bij de HST de bliksem wel doordringen tot de apparatuur en die beschadigen; daardoor kan bvb de motor uitvallen, of de signalen of de noodsystemen.
Sinds 2007 zijn er minstens zeven belangrijke incidenten geweest met massale vertragingen op het netwerk als gevolg. Ook dinsdag zijn tussen Peking en Shanghai 20 SST-stellen drie uur blijven stilstaan. Gebruikers schakelen terug over op het vliegtuig.
Intussen is nog altijd niet duidelijk hoe de treinramp in Wenzhou kon gebeuren. De HST zijn uitgerust met een reeks beveiligingsmaatregelen tegen botsingen. Hoe die allemaal tegelijk konden uitvallen, blijft een vraag. Eén van de betrokken HST was gebouwd met Duitse technologie, de andere met Japanse technologie. Beiden waren met een automatisch noodstopsysteem ATP uitgerust. Toen het signaal van de eerste trein uitviel wegens de bliksem, had het noodsysteem van de tweede trein dit moeten detecteren en de trein tot stilstand brengen. Een hoogleraar van de Techniche Universiteit Delft (NL) kan zich niet voorstellen dat de technologie van bedrijven uit Europa en Japan kan falen, omdat er zoveel controles zijn ingebouwd. Hij adviseert de Chinezen dus zich op het gebruik van hun eigen technologie te bezinnen.
Ook in China rijzen er vragen over de snelheid waarmee het net wordt ontwikkeld. Zo zou volgens een anonieme bron van het ministerie ook de betonnen ondergrond niet  met de nodige zorgvuldigheid zijn aangelegd. Het gebrek aan duurzaamheid zou ook op dat punt voor problemen kunnen zorgen in de toekomst. De snelheid van de treinen zou in dat geval noodgedwongen moeten afnemen. De autoriteiten beseffen immers wel degelijk ‘dat passagiers geen proefdieren zijn’, wat iemand op Weibo, het Chinese Twitter, kwaad opmerkte.
Bron: scmp   Zie ook Dialogue

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *