Huaqiangbei verkoopt nu ook cosmetica

De grootste hub voor de verkoop van ICT-onderdelen en benodigdheden Huaqiangbei te Shenzhen is al voor één vijfde overgeschakeld op de verkoop van cosmetica. Minstens zeven winkelcentra met meerdere verdiepingen maakten geheel of gedeeltelijk de overschakeling met als eerste de Mingtong Mall met zijn 1300 kraampjes

Huaqiangbei is het zowat de Chinese ICT-hub bij uitstek waar alle uitvinders wereldwijd hun onderdelen bestellen. Huaqiangbei dat verschillende huizenblokken omvat, zit volgepakt met tientallen markten die voorheen gsm’s en elektrische onderdelen in grote voorraden verkochten. Het was niet enkel een ontmoetingsplaats voor leveranciers en zakenlui in Guangdong en China maar ook ver daarbuiten.  

Eind vorig jaar waren 20% van de kraampjes die gsm’s, computers en elektronische verkochten, gevuld met Lancome lotions, La Mer cremes en MAC lippenstift. De dagelijkse omzet van de cosmetica kan tot 4 miljard yuan oplopen. Minstens zeven winkelcentra met meerdere verdiepingen die elektronica verkochten, schakelden geheel of gedeeltelijk over naar cosmetica. Het waren de handelaars van de Mingtong Mall die met de overschakeling begonnen.

Historiek

De Mingtong verkopers die elektronische producten verkochten, werden weggedrukt door de goedkope binnenlandse merken Huawei en Xiaomi.  In 2014 was één derde van de markt leeg, aldus manager Lin Xu van Mingtong Mall. De Mingtong verkopers probeerden het nog met de verkoop van slimme draagbare toestellen, maar tevergeefs. Ondertussen ontdekten ze dat de kopers van schoonheidsproducten in Japan en Zuid Korea meestal Chinezen waren. De omvorming startte in 2017.

Na de kwakkelende smartphonemarkt begin 2019 vergrootte de onzekerheid nog door de handelsoorlog tussen China en de VS. Elk kraampje krijgt nu zowat 3000 bestellingen per dag. Op de eerste verdieping kost de huur van een kraampje nu 1 miljoen yuan. Omdat de andere handelaars zagen dat de nieuwe piste succesvol was, schakelden ze ook over zodat de Mingtong Digital City Market nu enkel nog cosmetica verkoopt.  De schoonheidsproducten worden aangekocht in tax free shops zodat een Lancome lippenstift dat normaal 285 yuan kost, in het Huaqiangbei kraampje 140 yuan kost zowel voor de groothandelaar of de individuele koper.

Inspectie

Volgens het National Bureau of Statistics bedroeg de cosmetica omzet van januari ’20 tot oktober ’20 256 miljard yuan: dit was een vooruitgang met 5,9% terwijl de kleinhandel tijdens dezelfde periode met hetzelfde percentage daalde. Overigens is China de grootste afzetmarkt voor Franse cosmetica. Voor veel verkopers maakt het nauwelijks uit of het tablets of cosmetica betreft, als de verkoop maar winstgevend is.

De douane en de politie hebben echter sinds een maand een rectificatie campagne gelanceerd die tot tijdelijke sluitingen leidde. De campagne volgde na een harde actie van de douane tegen bendes die goederen naar China smokkelen om aan belastingen te ontsnappen. Kraampjeshouders moesten hun boeken met de aankoopbestelling laten zien. De totale waarde van in beslag genomen producten bedraagt meer dan 600 miljoen yuan 36 verdachten werden gearresteerd. Het was overigens de Mingtong Mall die het voornaamste doelwit vormde van de campagne. Velen vragen zich na de toenmalige periode van namaak gsm’s af, of de cosmetica producten wel echt zijn. Bij de verkopers overheerst de mening dat geen enkele verkoper het zich kan permitteren de reputatie van de winkels in het gedrang te brengen door zelfs één vervalst product binnen te brengen

China Daily, daydaynews.cc

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *