Vorige week publiceerde Human Rights Watch (HRW) zijn Wereldrapport 2015.
Li Daojun, professor aan het Research Center for Human Rights van de Universiteit van Shandong roept HRW op om China meer rationeel te benaderen. Als voorbeeld werkt hij de vooruitgang van de mensenrechten door rechterlijke hervormingen uit.
Sinds het begin van de hervormingen (1978) werkt China aan een gezond juridisch systeem met Chinese karakteristieken, dat de basisrechten van de burger beschermt tegen machtsmisbruik. In 2004 werd “Bescherming van Mensenrechten” voor het eerst opgenomen in de grondwet. Het plenum van het Centraal Comité besliste in oktober 2014 over een lange termijn blauwdruk om het land volledig volgens de wet te besturen. De juridische hervormingen betreffen het verbeteren van het rechterlijk systeem en van zijn werking, het standaardiseren van rechtelijke gedragsregels, het strenger maken van de controle op het gerecht en het versterken van de juridische bescherming van mensenrechten door een eerlijke procedure.
Concrete maatregelen
Een aantal hervormingen om een correcte procesgang te verzekeren zijn al genomen of zitten in de pijplijn. Zo worden de toewijzingen van personeel, budgetten en materiaal nu op het nationale en provinciale niveau beheerd om de onafhankelijkheid van lokale administratieve krachten te verzekeren, en administratieve tussenkomsten of lokaal protectionisme te verhinderen. Het afdwingen van de wetten en reglementen moet kunnen gebeuren zonder onwettige tussenkomsten door lokale wetgevende organen, en de rechtsgang moet vrij zijn van tussenkomsten door grote media of belangengroepen. Het gerecht volgt volledig zijn eigen logica.
Het gerechtelijk systeem zelf is ook al hervormd. Zo mogen hogere rechtbanken niet tussenkomen in de werking van lagere rechtbanken, en een vonnis kan alleen gewijzigd worden na een formele beroepsprocedure. Verder zijn er maatregelen genomen om te maken dat rechters onafhankelijk kunnen oordelen, zonder onder druk te staan van opinies die niet door de formele wet gedragen worden. De selectieprocedure voor rechters en magistraten wordt strenger zodat alleen ervaren en bekwaam personeel aangesteld wordt.
De activiteiten van het gerecht zijn meer transparant geworden. De rechterlijke macht is slechts geloofwaardig wanneer ze effectief de mensenrechten beschermt en steunt op de medewerking van en controle door het volk. Zo zijn er door het Hooggerechtshof nu ambulante rechtbanken ingesteld. Dit geeft het publiek meer mogelijkheden om een zaak voor de rechtbank te brengen en een lokale beslissing van een conflict te verwezenlijken. Tegelijk krijgen hogere rechtbanken meer tijd om in te zetten op belangrijke zaken waarvan het oordeel als precedent kan dienen.
De maatregelen van het plenum in oktober vorig jaar leveren al een eerste oogst van verbeteringen op. Het rechterlijk systeem is nu meer open, transparant, dynamisch en gemakkelijk toegankelijk. Chinese rechtbanken proberen de procedures die de wet voorschrijft nu strikt toe te passen, zowel voor burgerlijke, handels’- als administratieve zaken. De rechtbanken vertrekken nu meer dan vroeger vanuit feitelijke elementen en de regels van de wet.
Bij de huidige hervormingen behoort ook het toegeven van rechterlijke dwalingen. Een aantal geruchtmakende zaken zijn herbekeken en waar nodig rechtgezet. Dat heeft het vertrouwen van de bevolking in het gerecht versterkt. Er is een rechterlijk systeem opgebouwd dat gerechtigheid zoekt, de mensenrechten beschermt en de betrokkenen recht doet. Dat systeem zal nog eerlijker, democratischer, meer open en onafhankelijk moeten worden.
Een nieuwe ronde juridische hervormingen, met de nadruk op het beschermen van mensenrechten, is begonnen. Human Rights Watch negeert deze ontwikkelingen en de al gedane inspanningen om de mensenrechten beter te beschermen. Zij kijken duidelijk door een gekleurde bril, aldus professor Li.
Bron: Global Times
Is de mens van nature goed of slecht? Volgens Chinese opvattingen is de mens zowel goed als slecht. Daarom zijn er 2 benaderingen van maatschappij-opbouw: de strekking die het goede in de mens/staat benadrukt (het confucianisme waarbij de mens handelt overeenstemmend met de deugd) en de strekking die het slechte in de mens/staat behandelt (het legalisme waarbij de mens moet handelen volgens strenge wetten).
(Westerse) mensenrechten zijn van een andere orde. Naarmate de Chinese maatschappij zich evolueert in de positieve zin (volgens Chinese normen), zullen meestal de mensenrechten ook in de positieve zin evolueren. Maar soms ook niet, want het Chinese ontwikkelingsmodel is vooral gebaseerd op deugd, niet op mensenrechten. Westerse mensenrechten zijn een welkome aanvulling op het Chinese ontwikkelingsmodel, maar ze zijn en zullen nooit de leidraad worden.
het hele mensen rechten organisatie is gewoon idioot.
kijk ze hebben nooit enige plicht en verantwordigheid, maar wel erg veel kritiek. het is een soort van legalisme in moderne tijdperk. en ook nog erg veel dubbele maatstaf. kijk naar het gitmo het is al meer dan 8 jaar nu. wanneer ga ze het bij de amerikaan erover zeuren en de vluchtelingen boot bij de EU.
Is de mens van nature goed of slecht? Volgens westerse opvattingen is de mens eerder slecht dan goed. De zonde neemt een prominente plaats in in de westerse (christelijke) cultuur/geschiedenis. De westerse mens/staat is als het ware voorbestemd om kwade dingen te doen. Westerse mensenrechten worden in deze context gebruikt om de zwakke burger te beschermen. Het westerse ontwikkelingsmodel is eerder negatief beladen terwijl het Chinese eerder een positief verhaal is die het deugdelijke in de mens/staat centraal stelt.
Concepten zoals “democratie, mensenrechten, rechtsstaat” zijn goed gedocumenteerd door het Westen. Maar het betekent NIET dat ze niet bestaan in andere culturen. Inhoudelijk komen ze al meer dan 3000 jaar voor in de Chinese deugdelijke concepten. Maar de zienswijze en krijtlijnen ervan zijn anders dan in de westerse literatuur.