China’s grootste webzakensite Tabao zet samen met Hunan TV een vennootschap van 100 miljoen yuan op om z’n activiteiten buiten de verkoop uit te breiden of minstens met video te ondersteunen.
Het minste wat je kan zeggen, is dat de grenssector tussen internet en televisie sterk in beweging is in China. Nog maar één dag geleden besloot de nationale televisiezender CCTV z’n productie via internet toegankelijk te maken, waarbij de vorming van een videosharinggemeenschap beoogd wordt à la YouTube. China’s meest succesvolle zoekmachine Baidu heeft reeds een partnerschap met Discovery voor het aanleveren van video. Tudou en Youku ijveren om de grootste videosharingsite te zijn. Nu gaat ’s lands meest succesvolle televisiezender, namelijk deze van de provincie Hunan (bekend voor de zgn ‘Super Girl’-uitzending), in zee met ’s lands grootste webwinkel Taobao , die je beter een webgrootwarenhuis zou noemen. Taobao wil duidelijk zijn sfeer uitbreiden buiten het shoppen en verkopen à la eBay. Volgens Jack Ma, stichter en baas van de Alibabagroep, wil de nieuwe joint venture televisie en internet combineren en zo nieuwe wegen vinden om beide te ontwikkelen.
Nauwelijks een maand geleden sloot Hunan TV een joint venture van 600 miljoen yuan af met gamesgigant Shanda, eveneens voor de ontwikkeling van interactieve media. Recentelijk had de Alibabagroep van haar kant reeds de invloed buiten het internet uitgebreid door de krachten te bundelen met de ‘Wasu Digital TV’-groep om een op televisie gebaseerd koopkanaal op te starten dat de kijkers doorspeelt naar Taobao. Taobao heeft 180 miljoen geregistreerde gebruikers, ongeveer de helft van China’s 380 miljoen internetgebruikers. Valt nu te bezien of Alibaba ook op het nieuwe terrein potten zal breken. Taobao floreert zo goed dat eBay in China reeds de biezen pakte. Feit is dat de strijd om de reclame naast de video interessant belooft te worden.