Huzarenstuk voor Chinese bruggenbouwers.

In China is een brug van 263,6 m lang en 46.000 ton zwaar met succes om haar as gedraaid om in de juiste positie te komen. Deze bouwmethode is niet nieuw, maar werd nooit op deze schaal toegepast.

De tuibrug in definitieve positie

De tuibrug van 263,6 m lang over de spoorweg Beijing-Guangzhou in Baoding (provincie Hebei) werd eerst in twee delen gebouwd aan weerskanten van de spoorlijn. Die twee delen van 46.000 ton zijn nadien gedraaid om hun eigen as over 52 graden, zodat ze in elkaars verlengde kwamen en konden verbonden worden.
Het draaien van de brug in Baoding duurde 68 minuten zodat het spoorverkeer er nauwelijks last van had.

De methode om bruggen na constructie door draaien om hun eigen as correct te plaatsen wordt tegenwoordig in China courant toegepast. Ze hindert het onderliggend verkeer nauwelijks, verstoort de omgeving minder en de bouwtijd is korter.

De brug vestigt een record voor deze bouwmethode, zowel qua lengte als qua gewicht. Ze werd gebouwd door de Zuidelijke Afdeling van de China Construction Communications Engineering Group Corporation, een groot staatsbedrijf met internationale activiteiten.

Om te kunnen draaien rust de hele brug op een bolvormige scharnier. In dit geval ging het om een scharnier met een diameter van liefst 6,5 meter, ook al een record.

Bron: Xinhua
http://www.xinhuanet.com/english/2019-07/30/c_138269487.htm

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *