Afscheidnemend IATA-baas Bisignani vindt dat China’s luchtvaart zo snel aangroeit dat het land binnenkort de luchtvaartregels mee zal helpen bepalen in een nieuwe periode. Hij hoopt dat dit een tijdperk zal zijn van meer liberalisatie en minder overheidsingrijpen.
De International Air Transport Association (IATA ) vertegenwoordigt 230 vliegtuigmaatschappijen en grote baas Bisignani wordt in juni vervangen door CEO van Cathy Pacific Tony Tyler. Naar verwachting blijft China tot 2014 met een jaarlijkse toename van 10,8 % het grootste groeiland in de luchtvaart . Het aantal passagiers zou met 13,9 % stijgen wat neerkomt op 181 miljoen
bijkomende passagiers. In cargo zou de Volksrepubliek de tweede groeier worden, onmiddellijk na Hongkong. Air China is reeds de grootste luchtvaartmaatschappij met een kapitalisatie van 20 miljard $. China Southern Airlines staat vijfde met 11 miljard.
De opkomst van China zou kunnen leiden naar de grootste verandering in de luchtvaart sedert 1957, aldus Bisignani. Het land moet weliswaar nog flessenhalzen aanpakken in de luchtvaart-controle -bijvoorbeeld over de Parelrivierdelta- , maar eenmaal dit opgelost kan het land haar stem meer internationaal laten weerklinken. De huidige regels in de luchtvaart worden bepaald door de Chicago-conventie en hij suggereert dat er op termijn een nieuwe conventie zou komen die hij de Beijing-conventie noemt. Hij hoopt dat dit nieuw tijdperk er een zou zijn van liberalisatie die beperkingen op routes en eigenaarschap zou opheffen. Momenteel is het zo dat er een limiet in de VS voor buitenlandse maatschappijen die aandelen beperken tot 25%; in Europa ligt die limiet op 49%; in Australië moet Quantas ook 51% bezitten. Hij hoopt dat de Beijing-conventie veel van controle-regels in de luchtvaart zal schrappen.
Een andere reden waarom hij hoopvol uitkijkt naar China is de band tussen Air China en PetroChina die binnenkort de eerste trans-Atlantische vlucht zal laten zien die gedeeltelijk met biobrandstof gebeurt. De grote oliemaatschappijen in andere landen hebben meestal biobrandstof genegeerd. PetroChina zou een meer proactieve rol van de grote oliemaatschappijen kunnen inluiden in biobrandstof aldus Bisignani. De IATA streeft er naar dat tegen 2020 5 % biobrandstof zou kunnen gebruikt maar de baas vindt 3% een meer realistisch doel.
Bron: SCMP