IATA : ‘In 2023 Chinese luchtvaart de grootste’

De IATA verwacht dat de Chinese luchtvaart tegen 2023 groter wordt dan de Amerikaanse. Dit is een van de besluiten uit een rapport met de verwachtingen voor de komende 20 jaar. Daaruit blijkt dat de groei in de luchtvaart zich verplaatst naar het oosten.

De International Air Transport Association (IATA) verwacht dat het aantal luchtvaartpassagiers tegen 2038 verdubbelt tot 8,2 miljard. Twee zaken vallen op in het laatste rapport. De groei verplaatst zich naar het oosten en het groeiend protectionisme dreigt de groei negatief te beïnvloeden, aldus CEO Alexandre de Juniac.

 

Naar oosten

Verwacht wordt dat de regio Azië/Pacific de komende twintig jaar de grootste groei kent met de helft van het aantal nieuwe passagiers. Het is China dat naar verwachting binnen vier jaar de VS zal overvleugelen als de grootste vliegmarkt. India zal de derde plaats van het Verenigd Koninkrijk innemen rond 2024. Van Indonesië wordt verwacht dat het van de tiende plaats in 2017 tot op de vierde plaats komt in 2030. Thailand doet tegen 2030 ook zijn intrede in de top 10 waar het Italië zal vervangen. Tegen dan zullen 5 van de 10 drukste internationale vliegroutes China aandoen tegenover drie nu. De jaarlijkse aangroei van het aantal passagiers met 4,8% is ook in Azië het grootst. Daarna volgen Afrika en het Midden-Oosten. Noord-Amerika zou een jaarlijkse aangroei kennen van 2,4% en Europa met 2,0%. Dit worden rijpe markten.

Bouwers

Airbus assemblage in Tianjin

De IATA waarschuwt wel dat de voorspelde groei minder zou kunnen uitvallen als de regeringen protectionistische maatregelen uitvaardigen.  Vooral vliegtuigbouwers zullen dit ondervinden. Boeing leverde vorig jaar 202 vliegtuigen aan China en Airbus 176. Voor de handelsoorlog verwachtte Boeing de komende 20 jaar aan China 7600 nieuwe toestellen te verkopen en dit ter waarde van 1200 miljard $. Vorig jaar was China goed voor 13% van Boeings omzet en was het land ook de grootste markt voor haar melkkoe Boeing 737.

Op de luchtvaartshow te Farnborough in juli zeiden zowel Boeing CEO Dennis Muilerg als zijn Airbuscollega Guillaume Faury dat de luchtvaart drijft op vrijhandel en dat niemand een handelsoorlog wint. Momenteel telt China 15% van de wereldvloot aan vliegtuigen en dit zou tegen 2038 groeien tot 18%. Premier Li Keqiang verklaarde in juni de samenwerking met Airbus te willen verstevigen. De samenwerking bloeit momenteel echter zowel met Boeing als met Airbus. Airbus dat een assemblagelijn heeft te Tianjin plant een innovatiecentrum in Shenzhen. Boeing opent volgende maand haar afwerkingsfabriek voor het 737-model te Zhoushan. ThePaper.cn vermeldt dat Boeing op een plechtigheid te Zhoushan 5 nieuwe Chinese bedrijven erkend heeft als leverancier. Boeing vicevoorzitter marketing Randy Tinseth vertelde aan de SCMP ‘dat elk vliegtuig onderdelen van China bevat. De samenwerking is echt win-win’.

Eigen vliegtuig

De luchtvaart is één van de 10 prioritaire domeinen in het plan ‘Made in China 2025’. China wil dat eigen vliegtuigen tegen 2025 10 % van de binnenlandse vloot gaan uitmaken. Van het eigen 90 zetels tellende ARJ-toestel zijn er echter maar zes in functie op commerciële vluchten. Met het nieuwe C919-toestel waarvan er al 800 besteld zijn (het is de helft goedkoper vergeleken met Boeing:Airbus), zal pas gevlogen kunnen worden vanaf 2021. Bovendien is de helft van de onderdelen van buitenlandse makelij.

C919

Experts schatten dat vooral qua motortechnologie China 20 tot 30 jaar achter ligt op de concurrentie. De C919 werkt met een motor van CFM International, een joint venture tussen GE Aviation uit de US en het Franse Safran Aircraft Engines. Voor zijn ‘Made in China 2025’ heeft Beijing 100 miljard yuan geïnvesteerd om Aero Engine Corporation of China (AECC) op te richten. Naar verluidt zijn buitenlandse bedrijven echter weinig scheutig om hun technologie te delen. De Chinese vliegtuigproducent Commercial Aircraft Corporation of China (Comac) heeft 16 joint ventures met buitenlandse bedrijven waarbij GE Aviation, Honeywell, Parker Aerospace en Liebherr en bouwt een groter vliegtuig met dubbel gangpad in samenwerking met een Russisch bedrijf. De Civil Aviation Administration of China vond echter dat bepaalde onderdelen de standaarden niet haalden. Nu heeft Comac een vergunning aan de US Federal Aviation Administration gevraagd opdat de C919 in de VS zou mogen vliegen.

Zelfs al zou China nog meer cruciale technologie verwerven, blijft de echte uitdaging om een ecosysteem uit te bouwen dat deze vliegtuigen 365 dagen per jaar 24 uur per dag operationeel houdt. Volgens experts is het uitbouwen en onderhouden van deze gesofistikeerde diensten nog ingewikkelder dan het bouwen van een toestel. In die zin lijkt de afwerking van de C919 eerder het begin dan het einde van een lange mars. Wel zeker is dat de Chinese vliegmarkt de komende jaren almaar aantrekkelijker wordt voor de constructeurs en hun leveranciers.

Bronnen

www.lechotouristique.com, Global Times, Bloomberg,  SCMP, Reuters

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *