De bonte Chinese ICT-sector vertoonde het afgelopen kwartaal een zelden gezien dynamisme. De e-commerce bedrijven Alibaba en JD.com zagen hun omzet met 59% en 42 % stijgen. Zowel China Mobile, chipproducent SMIC als Weibo maakten meer winst dan verwacht en LeEco investeert 12 miljard in een fabriek voor elektrische auto’s.
Vergeleken met vorig jaar steeg de omzet van webwinkel JD.com gedurende het tweede kwartaal met 42% tot 65 miljard en dit leverde een brutowinst van 8,8 miljard op, of 67 % meer. Het aantal actieve klanten groeide het afgelopen jaar met 65% tot 188 miljoen. Het aantal bestellingen nam toe met 56% tot 373 miljoen. JD Finance dat vergund werd door de beurs van Shanghai kende voor 7,7 miljard yuan aan leningen toe. Voor het derde kwartaal wordt een groei van 35 % verwacht. CEO Richard Liu rekent voor de toekomst ook op zijn allianties met Wal-Mart en met Lenovo. In juli werd JC.com voor de eerste maal een bedrijf van de Fortune Global 500 en deed er zijn intrede op de 366-ste plaats. In totaal telt JD.com 113.679 voltijdse personeelsleden.
De omzet van concurrent Alibaba steeg het afgelopen kwartaal zelfs met 59% tot 32 miljard yuan. Dit is meteen de grootste vooruitgang sinds de beursnotering in de VS. Op Taobao en op T-Mall groeide de verkoop van derde partijen met 24% tot 837 miljard. Het online winkelen met de smartphone verdubbelde tot 17 miljard yuan, terwijl het aantal actieve gebruikers met 39 % tot 434 miljoen steeg het voorbije kwartaal. CEO Daniel Zhang van Alibaba benadrukte dat de mobiele gebruikers van Taobao hun app 7 maal gebruiken per dag zodat het nu “meer een ‘sociaal commerce’-app is dan een verkoopplaats”. De eenheid voor cloud computing breidde het sterkst uit en telt nu al 577.000 betalende klanten.
Ook de resultaten van telecomoperator China Mobile vielen hoger uit dan wat voorspeld werd. Tijdens het eerste semester steeg de winst met 5,6 % tot 60 miljard in vergelijking met H1 vorig jaar. Draadloos dataverkeer werd de grootste bron van omzet met een groei van 39% tot 140 miljard. China Mobile telt nu al 837 miljoen abonnees waarvan 428 miljoen 4G-ers. De operator voegde het afgelopen semester 200.000 4G-grondstations toe aan het netwerk dat er nu 1,32 miljoen heeft. Voorzitter Shang voorspelde dat zijn bedrijf de doelstelling voor het jaareinde 500 miljoen 4G-ers en 1,4 miljoen 4G-basisstations voortijdig zal bereiken. Voor de toekomst mikt China Mobile op de Internet of Things-markt.
Eenzelfde hoeraverhaal bij de Taiwanese chipproducent SMIC waarvan de winst het afgelopen kwartaal met 27 % steeg tot $ 97.6 miljoen het 17-de kwartaal op rij met winst, zowat de helft meer dan wat analisten hadden voorspeld. SMIC dat zich in Shanghai bevindt, kocht recentelijk de Italiaanse IC-producent LFoundry tegen €49 miljoen. 52 % van de omzet werd in China gerealiseerd, 26 % in Noord-America en 21 % in Europa en de rest van Azië. Naar verluidt levert SMIC aan HiSilicon dat IC’s ontwerpt voor Huawei. Verwacht wordt dat de omzet dit jaar met meer dan 20% zal stijgen.
Ook bij socialmediagigant Weibo was de Q2 omzet met 36 % meer tot $ 146 miljoen hoger dan verwacht. CEO Wang Gaofei ziet vooral groei in tweede-, derde- en vierderangs steden. Weibo telt meer dan 90.000 kleine en middelgrote ondernemingen die publiciteit maken. De reclame-inkomsten stegen dan ook met 45% en de nettowinst met de helft. Eind juni had het Chinese Twitter 282 miljoen gebruikers waarvan 89 % mobiele. Ongeveer 80% van de gebruikers van Weibo zijn jonger dan 33 jaar.
LeEco is van plan om in het kanton Deqing (Zhejiang) 12 miljard yuan te investeren in een fabriek van elektrische voertuigen. Tegen 2018 zouden er 400.000 wagens van de band moeten rollen. De wagen LeSee werd in april voorgesteld, kan 200 km/u rijden en is autonoom. Qua technologie wordt een beroep gedaan op Faraday Future uit Las Vegas. Toch is het niet al rozengeur en maneschijn op dit vlak. Nadat met Tesla in de VS een dodelijk ongeval gebeurde bij het inzetten van de autopilot, heeft het merk nu ook in China een ongeval gehad met de autopilot aan. Gelukkig kwam de 33-jarige Luo Zhen er levend uit en was er enkel wat lichte schade aan het voertuig. Dat soort incidenten neemt niet weg dat de ICT-sector in China een ongeziene vlucht meemaakt waarvan het einde nog niet in zicht is. Zopas keurde de Chinese overheid overigens de overname van Sharp door Foxconn goed zodat dit alvast weer op een start lijkt.
Bronnen: SCMP, zdnet.com