Volgens de South China Morning Post zal China tegen 2012 qua aantal kilometers ‘s werelds grootste net hebben van ultrasnelle lijnen. De supersnelle trein, die dan over een net van 13.000 km zal rijden, heet er CRH (China Railway High-Speed).
De groei van China’s snelspoor is fenomenaal; in 2007 was het net slechts 1109 km groot. Dat zal groeien tot 7000 km in 2010, 13.000 km in 2012 en finaal tot 18.000 km in 2020. Het aantal CRH’s bedoeg 105 in 2007, en dit neemt toe tot 700 in 2010 en tot 800 in 2012. De eerste operationele dienst startte pas vorig jaar met de lijn Peking-Tianjin. Later dit jaar gaat de 1069 km lange lijn Wuhan-Guangzhou open, als eerste deel van een verbinding Peking-Wuhan-Guangzhou-Hongkong. Zitten nog in de pijplijn: een lijn van Shanghai naar Kunming waar de treinen snelheden tot 350 km/u zullen halen, en een dito lijn naar Urumqi in het noordwesten.
Tegen 2012 zou de 1318 km lange lijn Peking-Shanghai af moeten zijn. Deze lijn verkort de reistijd van 12 tot 4 uur, maar kost wel 220 miljard yuan. Een biljet in tweede klasse zal 500 yuan kosten, terwijl een vliegticket enkele reis 1258 yuan kost. De CRH lijkt een ernstige concurrent te worden voor het vliegtuig. Volgens de laatste cijfers van het ministerie zou de spoorweg instaan voor 40 % van het transport in 2020, terwijl dit nu maar 33 % bedraagt. De weg heeft nu 53 % en het luchtverkeer 13 %.
Bron: SCMP. Lees ook Wikipedia
CCTV-video: Hoe Peking-Tianjin CRH de lifestyle beïnvloedt